Spies’ nye logo får på puklen i en artikel på Kommunikationsforum. Det er kommunikationschef Holger Dahl fra arkitektfirmaet Arkitema, der fører pennen, og hans kritik af logoet fremkalder nok ikke den store strid.
Til gengæld kommer han ordentlig ud med riven i sidste afsnit, hvor han søger at sætte et mere generelt perspektiv på:
“Generelt er Spies-logoet et eksempel på, hvad der sker, når man beder reklamebureauer lave grafisk design. Reklamebureauernes fokus er kortsigtet, og derfor har deres visuelle ideer ikke særlig lang holdbarhed. Jeg er ikke i tvivl om, at Spies var endt med et bedre resultat, hvis de havde henvendt sig til rigtige grafiske designere med forståelse for langsigtet, indholdsbåren grafisk kommunikation. På den anden side: Det får de så chancen for at gøre om et par år, når logoet skal skiftes ud – hvis det kan være et plaster på såret.”
Det nye logo er lavet af det svenske reklamebureau, Forsmann & Bodenfors, og er endda blevet beskyldt for at være plank.
For en erfaren reklamedreng som Poul Mikkelsen er det en kritik, der er tæt på at være brødnid.
“Det er i hvert fald en fordomsfuld holdning, han afleverer der. I min verden er ‘rigtige grafiske designere’ ofte nogle puddelhunde – nogen som ofte ser kunderne og verden alt for subjektivt og lader sig rive med af tidens formmæssige trends. Man kan også hævde, at reklamebureauer har en bred indsigt i kunden og kundens kunder, som er god i forhold til at designe et nyt logo,” siger Poul Mikkelsen og fortsætter:
“Men virkeligheden er selvfølgelig meget mere nuanceret. Jeg kender f.eks. grafiske designere, jeg har stor respekt for. Det hele kommer jo an på den enkeltes faglige baggrund og ikke hvilket set-up personen er ansat i. Og på interesse. Hvis et reklamebureau aldrig laver logoer, er udgangspunktet ikke for godt, mens man andre steder har satset meget mere på design. Så på nogen bureauer kan man få glimrende logoer, mens man kan komme galt af sted hos nogle grafiske designere.”
Artiklen på Kommunikationsforum kan læses her