Brugte luksusbiler i usædvanligt sats på digital content

Peter Engholm
25@mail.dk

Spies, Momondo og Pandora har markeret sig med stærke cases. Nu følger bilforhandlerne bag Starmark-konceptet efter med en ambitiøs fortælling.

Danske annoncører og deres bureauer bliver stadig bedre til at rulle deres fortællinger ud – til at levere storytelling på højt niveau.

Spies og Momondo er aktuelle eksempler herpå, med global opmærksomhed til følge. Pandora har også høstet opmærksomhed med historien om børnene, der med bind for øjnene mærker og sniffer sig frem til deres mor.

Nu følger så Starmark i sporet, hvad angår et ambitiøst og usædvanligt sats på digital content. Og sammenligningen med Pandora ligger lige for, idet Starmark har hyret en af landets mest rutinerede politiefterforskere til at efterprøve et klargøringsprogram til biler.

Det usædvanlige ligger bl.a. i afsenderen, idet Starmark er er et brugtbil-koncept. Et luksuriøst ét af slagsen, ganske vist, idet Starmark er Danmarks største forhandler af brugte kvalitetsbiler.

To af landets største Mercedes-forhandlere har i godt 15 år stået bag konceptet, der primært har markedsført sig via printannoncer i Børsen og på selve sitet. Nu har en film netop fået premiere.

”Det begyndte som en intern ting. Vi brystede os i frokostpausen af vores 60-punkts klargøringsprogram og talte om, hvor meget man mon kunne skjule? Vores bureau hørte om snakken, og det blev til et oplæg – med den danske CSI-ekspert Jørn Moos – og en filmatiseret udgave af et payoff fra en printannonce: ”Uanset hvad der er sket, er det ikke sket,” siger Morten Roth, der er Head of Sales and Marketing hos Starmark.

Bureauet – TBWA & BBDO – ville give tre biler en barsk behandling og hyrede hhv. et heavyband, to rejepillere og et par, der skulle pille ved hinanden.

”Parret var mere praktiske, end vi egentlig havde forestillet os. Rock-drengene var virkelig rock’n’roll med halvtømte sprutflasker, allerede inden de satte sig ind med instrumenterne og rejerne … 80 kg rejer er lækre, når de er frosne, men efter to timer i et filmstudie, så er det en anden sag,” siger Morten Roth.

Derefter blev bilerne klargjort efter forskrifterne, og Jørn Moos – kendt som politimanden, der var hovedmanden bag opklaringen af sagen om Blekingegade-banden – blev sat på sagen. Men der var reelt ingen spor efter sex, prawns & rock’n’roll.

”Vi kunne sagtens fortælle om vores klargøring, men vi ønskede at sætte tingene på spidsen – med ekstreme situationer. Vores mål er at nå et nyt publikum via viralfilmen,” siger Morten Roth.

Credits

Kunde: STARMARK
Head of Sales and Marketing: Morten Roth
Reklamebureau: TBWA & BBDO
Managing Director: Erich Karsholt
Kreativ Direktør: Tobias Lykke Aggergaard
Art Director: Mikkel Møller
Account Manager: Aida Grollov
Producer: Stine-Marie Møller Nielsen
Grafisk design: Neal Drasbeck
VFX: Robert Larsen

Produceret af: Ditlevfilm
Instruktør: Laurits Munch-Petersen
Producer/co-instruktør: Jacob Ditlev
Fotograf: Sidney Lexy Plaut
Belysningsmester: Torben Wenneberg
Klipper: Jacob Ditlev

Media partner: BeOn/AOL
Account Manager: Rasmus Mikkelsen
Campaign Manager: Louise Brogaard