Bryster giver bagslag i biblioteks-kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

Svendborg Bibliotek har lanceret en række viralfilm med bryster og vold. Vellykket, mener afsenderen. Ødelæggende for den virale markedsføring som kanal, mener bureaudirektør.

Politiken.dk bringer i dag historien om tre små viralfilm, hvor en kvinde fotokopierer sine bryster (for derefter at gå ind i glasdør), en fyr synger højt og får en lussing (og ramer bagover på stolen), og en bibliotekar vælter ind i bogreol. Alle viraler filmet på Svendborg Bibliotek, alle med budskabet “Enhver idiot er velkommen på biblo”.

Christian Andersen, markedsføringschef på Svendborg Bibliotek, siger om filmene:

“Vi prøver at få et andet image end det ‘sædvanlige støvede’ ved at bruge YouTube til viral markedsføring. Det er især målgruppen, der hedder unge mellem 18 og 25, vi går efter. Reklamerne er selvironiske, humoristiske og vellykkede.”

Budgettet har været 50.000 kr., og succeskriteriet har været 10.000 visninger for de tre viraler – hvilket for længst er nået.

Nogen succes hos Frederik Preisler, partner og direktør i Mensch, er disse viraler så langt fra.

“De magter tydeligvis ikke opgaven. Ikke i spillet, ikke i looket. Man har ikke engang gjort sig den ulejlighed at få det til at ligne et overvågningskamera. Og et statement som ‘enhver idiot er velkommen på biblo’ kan man jo ikke sige om ham, der bliver basket ned af bibliotekaren,” siger Frederik Preisler.

Og de billige og hurtige viraler fungerer som spam, for dem, der kan finde ud af genren. “De ødelægger den virale markedsføring som kanal,” som Preisler siger Politiken.dk.

Heller ikke antal visninger siger noget særligt om filmene.

»Man kunne jo forestille sig, at halvdelen er inde for at se reklamerne, fordi de er så amatøragtige. Et succeskriterium, der bare handler om, at nogen skal sende videoerne videre til flest mulige, er en farlig strategi. For det er så nemt at ramme laveste fællesnævner: Bare brug sex og vold. Faren er, at man sætter sit brand over styr ved at lægge navn til hvad som helst,” siger Frederik Preisler.

Se de tre viraler her.