Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

Clienti har – symptomatisk for branchen – aflagt et årsregnskab præget af digital oprustning. Vi har brugt penge på at blive dygtigere, siger topchefen.

Et overskudsdyk på intet mindre end 77 pct. Det er status på bundlinjen i Clientis netop aflagte årsregnskab, som bureauledelsen ikke desto mindre erklærer sig tilfreds med.

Reklamebureauet har i sit sjette regnskabsår nemlig samtidig præsteret en indtjeningsfremgang på små 15 pct. og deler dermed branchens overordnede tendens med at tjene mere og få mindre ud af.

”Der har været lidt bump på vejen, men i bund og grund er vi ganske tilpas,” siger adm. direktør Anders Bjørnstrup til Bureaubiz.

Digital oprustning
Også hos Clienti skal årsagen til det svindende overskud findes i digital oprustning.

Bureauet har øget sine personaleomkostninger med godt 5 mio. kr. i det forskudte regnskabsår 2016/2017, og ansættelserne er fokuseret omkring det digitale.

”Vi har mandet op på social og search og generelt på digital udvikling. Mange projekter bliver større og kræver mere erfarne kompetencer. Hvor det før var almindelige websites, udvikler vi nu digitale strategier med større forretningsfokus, og det kræver nogen mere udvikling, så det flytter noget forretning for kunder,” fortæller Anders Bjørnstrup.

Udvider i Århus
Clienti, der blev etableret i Aalborg for seks år siden, har i det forgangne regnskabsår navnlig investeret i en udvidelse af bureauets kontor i Århus.

”Vi kommer til at investere i Århus også fremadrettet. Vi vil gerne have større afdeling der, og der er et stort kundepotentiale, men vi har stadig en udfordrerposition, og det tager tid at komme ind, bygge organisationen op, få de rigtige kompetencer og få tingene foldet ud,” lyder det fra Anders Bjørnstrup.

Tendensen fortsætter
Han understreger, at Clienti følger sin strategi frem mod 2020 og ser i det lys med optimisme på regnskabsåret 2017/2018:

”De penge, vi har tjent ekstra, har vi brugt på at blive dygtigere. Vi kommer nok til at se samme tendens i dette regnskabsår. Vi har selvfølgelig fokus på at øge indtjeningen og styre udgifterne, men konjunkturerne er gode, og vi bliver inviteret til nye samarbejder, som måske kan kaste noget af sig.”

Nøgletal for 2016/2017 (i parentes 2015/2016)
Bruttofortjeneste: 27,697 mio. kr. (24,181)
Personaleomkostninger: 26,612 mio. kr. (21,349)
Resultat før skat: 536.893 kr. (2.328.447)
Årets resultat: 408.641 kr. (1.805.125)
Antal medarbejdere: 44 (37)

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer