Bunden er nået. Men først skal bureaubranchen gennem en meget lang sommer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Sidste efterår så Mannov’s direktør, Steffen Lüders meget dystert på fremtiden. Nu er optimismen ved at vende tilbage. Også Steffen Hjaltelin nærer en vis optimisme.

2. halvår bliver sandhedens time for bureaubranchen, proklamerede BBDO’s adm. dir. Niels Folmann på Bureaubiz først i 2009.

Afgørende for 2. halvår ville blive, hvordan den økonomiske udvikling ville forme sig i 1. halvår, og skal man dømme på Børsen i dag, ser det sort ud. Her fortælles under overskriften “Choktal for dansk forbrug svækker væksthåb”, at Danmarks Statistik har nedjusteret tallene for detailsalget i 1. kvartal, og at forbruget således har udviklet sig værre end forventet.

Således ser Mannov’s adm. dir. Steffen Lüders dog ikke på det.

“Statistik har det med at komme lidt efter tingene er sket, og jeg har svært ved at se, hvordan man kan være overrasket over den udvikling. Ud fra alle de kontakter, jeg har haft til dansk erhvervsliv, har det stået rimeligt klart, at vi i starten af året har oplevet et egentligt fald”, siger Steffen Lüders.

Han er reelt ved at blive ramt af en vis optimisme.

“Der er små spirende tegn på, at bunden er nået. Det er ikke det samme som, at det går op, men det er vigtigt, at det frie fald er stoppet, for det betyder, at virksomhederne igen kan begynde at planlægge. Jeg tror derfor, der er en chance for, at 2. halvår kan blive lidt bedre end første.

Først skal vi dog gennem en sommer, der meget vel kan blive længere end normalt, og vi kommer ikke til at opleve noget, der er i nærheden at kunne opveje det, der er tabt i 1. halvår. Det vil være en svag positiv effekt, men der er chance for at opleve den, når vi kommer ind i september”, siger Steffen Lüders og tilføjer, at udviklingen vil blive mere sektor-delt.

“I sidste del af 2008 og begyndelsen af 2009 var der tale om en helt generel negativ udvikling. Nu vil vi se forskellige brancher udvikle sig forskelligt”.

Adm. dir. Steffen Hjaltelin, Hjaltelin Stahl, deler også den forsigtige optimisme. Han er dog lidt mere skeptisk over for, hvor meget bureaubranchen kommer til at opleve det.

“Jeg tror ikke, der er tvivl om, at bunden ser ud til at være nået, og at der små tegn på optimisme. F.eks. kommer der et stort antal milliarder ud via frigivelsen af SP-ordningen. Men generelt er det sådan, at langt de fleste danskere har en økonomi, der er bedre end nogen sinde, og hvis først frygten slipper taget, så er der penge til rådighed”, siger Steffen Hjaltelin og fortsætter:

“Spørgsmålet er dog, om det vil udmønte sig i annoncørernes budgetter. Det er jeg mere skeptisk over for. Det er i disse måneder, det bliver afgjort om der skal skære i budgetterne, og som salgsudviklingen har været i 1. halvår, er det ikke sikkert, man undgår det”.

Han er dog enig med Steffen Lüders i, at det vil have en positiv indvirkning, hvis annoncørerne igen kan begynde at planlægge.