Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Foto: Istock

Trifork og Netcompany er udvalgt til at udvikle coronapasset, som skal være brugervenligt og kunne downloades til maj.

Trifork er sammen med Netcompany valgt til at udvikle det digitale coronapas.

Trifork udviklede i sin tid MobilePay for Danske Bank sammen med In2Media (nu Charlie Tango).

Netcompany skal stå for coronapassets front-end og back-end, mens Trifork skal levere udviklingen i den bagvedliggende sundhedsinfrastruktur.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag udvælgelsen, og udviklingen af passet skal ske i samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen samt aktører fra erhvervs- og kulturlivet. Disse aktører er samlet i et advisory board og er følgende:

  • Camilla Gregersen, formand for DM – akademisk fagforening, medlem af Dataetisk Råd
  • Claus Thomsen, direktør, Divisionsforeningen
  • Janne Rothmar Herrmann, professor MSO, Københavns Universitet, medlem af Dataetisk Råd
  • Jacob Herbst, CTO, Dubex, medlem af Cybersikkerhedsrådet
  • Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne
  • Susanne Mørch Koch, adm. direktør, Tivoli

Digitaliseringsstyrelsen skriver i en pressemeddelelse, at coronapasset skal være en brugervenlig app, som danskerne kan bruge i deres smartphones allerede fra maj måned.

Endvidere står der i pressemeddelelsen, at det digitale coronapas bliver udviklet som en selvstændig app, der vil kunne dokumentere både testsvar fra PCR-test og antigentest, vaccinationsstatus og indikation på tidligere smitte. Derudover er det vigtigt, at app’en lever op til EU’s krav.

Målet med coronapasset er at det skal bidrage til en forsvarlig genåbning af Danmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club