Bureau brugte sin kreativitet på udvikle eget produkt

peng

Shout Cph har udviklet et nyt debatformat, som bl.a. kan bruges i forandringsprocesser. Nu er man så i gang med at sælge ideen, som man gerne vil afholde i DR Koncerthuset.

Opdateret: Flere bureauer har flirtet med konceptet at bruge sin kreativitet på at udvikle egne produkter frem for blot at sidde og vente på opgaverne.

Det er netop, hvad aktiveringsbureauet Shout Cph har gjort. Bureauet har udviklet et nyt debatformat, som hedder Aspekt, og – som det udtrykkes  – ’det nedbryder afstanden mellem scenekant og publikum’. Det er nemlig publikum, der bestemmer, hvordan debatten skal udvikle sig.

I sin grundform er Aspekt en paneldiskussion, hvor deltagerne skiftes ud efterhånden som debatten udvikler sig, men som noget nyt er det publikum, der bestemmer, hvor diskussionen drejes hen.

Publikum bestemmer nuancerne

Magnus Holde-Bygvraa, founding partner, Shout Cph, siger:

”Helt konkret lader vi publikum sætte forskellige aspekter i spil undervejs. Man kan sige, at vi sætter temaet, men at det er publikum, der bestemmer nuancerne.”

Aspekterne vises på en storskærm og kan være et interview med en politiker, en ekspert, et kundeportræt, en case eller lignende.

”I løbet af debatten stemmer publikum om, hvilke aspekter der skal vises og dermed forme den efterfølgende diskussion,” siger Magnus Holde-Bygvraa.

Bureauet forventer at have premiere på det i efteråret – uden dog at ville røbe, hvem kunden er. Men Shout har en klar favorit for, hvor man gerne vil holde arrangementerne – nemlig DR Koncerthuset, hvor man har præsenteret konceptet for kommerciel chef, Kasper Busch Lund. Og han giver det gerne rosende ord med på vejen.

”Shout kom til os med en idé om et anderledes og engagerende debatformat som på meget fin vis udnytter DR Koncerthusets kompetencer og faciliteter, og som supplerer vores musikalske profil med ikke-musikalske oplevelser. Vi oplever i disse år, at vidensformidling og debat rykker ind på livescenen, og det vil vi også gerne tilbyde DR Koncerthusets kunder,” siger Kasper Busch Lund.

Involvering central

Netop involveringen af publikum har spillet en central rolle i konceptudviklingen for at skabe en mere levende og medrivende diskussion end ved en mere traditionel tilgang. Målet er også at gøre komplekse emner mere vedkommende og lettere at forstå og er et godt værktøj i forandringsprocesser.

”Vi kan både lave det med 20 tilhørere eller med 1800. På den måde er DR Koncerthuset et perfekt venue, da de har mange locations – fra de mindre studier til den store koncertsal,” siger Magnus Holde-Bygvraa.

Denne artikel er opdateret, fordi den første udgave rummede nogle misforståelser om DR Koncerthusets rolle.