Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

De udspringer af bureaubranchen og mødte hinanden over en fælles opgave. Nu får de god opmærksomhed som iværksættere og kæmper bl.a om titlen som ’Årets Vovehals’.

Bureaudrenge mødes – og gode ideer opstår. Men ikke altid alene til kunderne. For Stefan Bech og Toke Grøfte blev ideerne til deres egen virksomhed – de blev iværksættere, og lige nu får de god opmærksomhed om deres ide.

Stefans bureautid er først og fremmest som account director og partner i Hello Group i mange år, mens Toke Grøfte har været freelance user experience konsulent hos blandt andet Zupa Recommended og Magnetix.

De to mødte hinanden over en fælles bureauopgave, de havde en god kemi og fik blod på tanden til at starte noget op selv:

”Vi gjorde det fordi vi ikke kunne lade være. Vi havde brugt mange år på at løse spændende opgaver for spændende kunder og nu ville vi gerne bruge de erfaringer, som vi havde bygget op i 10 år og løbe noget i gang selv”, siger Stefan Bech.

Det blev til www.wantr.com, der blev løbet i gang for 10 måneder siden og som nu er nomineret til iVÆKSTprisen 2012 i kategorien ’Årets Vovehals’.

Stefan Bech, der er CEO i firmaet, beskriver deres start-up virksomhed således:

”Wantr er en online ønskeliste, som finder de bedste priser på de ting, du gerne vil have. Forestil dig Pinterest, der møder shopping.com. Det er et sted, hvor brugerne ikke kun hjælper hinanden med at opdage fede produkter fra hele verden, men også hjælper hinanden med at finde det billigste sted at købe”.

Indtil videre er wantr.com et beta-site, hvor kun inviterede brugere kan være med.

”Vi har hidtil haft fokus på udvikling, hvor vi har arbejdet tæt med beta-testere for at finde ud af, hvad de synes, virker godt. Men fra starten af det nye år vil vi åbne sitet og fokusere på at vækste vores community”, siger Stefan Bech.

Hvordan vil I gøre opmærksom på jeres site?

”De oplagte kanaler er de store sociale medier som Facebook og Pinterest, hvor brugerne har den brugeradfærd, som vi kommer til at være meget afhængige af, nemlig at folk deler produkter og inspirerer hinanden. Vi satser på at udbrede kendskabet via den virale vækstmotor kombineret med pr, fashion bloggere og gadget freaks”.

Når man kigger på wantr.com er det meget ’hippe’ produkter, er wantr.com kun for de smarte?

”Nej, det vil jeg ikke sige, men man kommer nok ikke til at se f.eks. vaskemaskiner. Det bliver produkter, som folk gerne vil dele med hinanden. F.eks. ligger der meget identitet i et par superfede sko og man signalerer noget om sig selv. Det er den mentalitet, som vi arbejder med. Det er vigtigt at få de rigtige brugere ind. Indtil nu har vi været meget omhyggelige med at håndplukke brugere, der bruger f.eks. Pinterest og Twitter, det vil sige de brugere, som er gode til at finde ting. Så det bliver nok mere high-end end low-end, men det behøver ikke at være dyre produkter, bare de er spændende”.

Hvad tager I med jer fra bureauverden?

Når vi har fortalt investorer og andre i branchen om vores baggrund, så har vi opdaget, at folk i start-up-verden ser på bureaufolk som en slags kommando soldater”.

Hvad mener du med kommando soldater?

”Vi har jo arbejdet med mange forskellige opgaver og udfordringer lige fra at sælge strøm, køleskabe, insulin. Og så har vi erfaringer med kundeindsigter, markedsføring og hvordan man henvender sig til forskellige typer målgrupper og kanaler. Så kommando soldater er sådan nogle, der ikke er bange for at få jord under neglene  og kan en masse ting ligesom schweizer-knive ”.

IVÆKSTprisen uddeles den 4. december og der kan stemmes frem til 25. november på www.ivaekstprisen.ivaekst.dk

Om wantr.com

  • Har til huse i Soho i Kødbyen i København
  • Tæller seks medarbejdere
  • Blev lanceret i juni 2012 for en eksklusivt skare af brugere og er fortsat invite-only
  • Ejes af Stefan Bech og Toke Grøfte samt blandt andet Hello Group, som er blandt de tidlige investorer. Der er ved at blive indgået aftale med yderligere investorer.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club