PR-bureauet Medieministeriet skifter i dag, den 1. november, navn til Related. Navneskiftet skyldes bureauets reviderede opfattelse af PR og et stigende antal internationale kunder.
Derfor forlader bureauets ministre nu taburetterne for at tilpasse sig en virkelighed, hvor PR ikke er begrænset til pressemeddelelser og medieomtale, men også handler om at pleje gode relationer til virksomhedens interessenter via andre kanaler.
“I dag gør den digitale udvikling, at enhver, der har lyst til ytre sig kritisk, kan komme til orde, blive hørt af et stort publikum og på ingen tid ødelægge en virksomheds omdømme. Det handler om at lytte til og pleje interessenterne via alle kanaler – både owned og earned media – og udnytte de positive relationer, virksomheden har. I vores øjne handler al PR i dag om relationer, derfor vores nye navn,” siger Henrik Koch, forhenværende statsminister i Medieministeriet og nu direktør i Related.
Bureauet, der holder til i Vejle, har inden for de senere år fået flere og flere internationale kunder, og det har gjort det problematisk at have et dansk firmanavn.
“Branchemæssigt ekspanderer vi i øjeblikket inden for IT og teknologi samt turisme, og det giver os i stigende grad internationale kunder, som vi håndterer PR for i Danmark og resten af Norden. Vi laver eksempelvis PR for flere turistråd som Kroatien og Den Dominikanske Republik. Og for dem ruller Medieministeriet altså ikke så let på tungen,” siger Henrik Koch.
Med navneskiftet overlader Related nu sit gamle navn til et evt. kommende medieministerium.
“Vi giver hermed navnet videre og håber, at det vil blive udnyttet til at lave et rigtigt ministerium, der omhandler danskernes mest populære fritidsbeskæftigelse, nemlig medierne,” siger Henrik Koch.