Af Peter Engholm 25@mail.dk

Når bloggere er kommet godt i gang, skal et nyt koncept bringe dem videre. Bloggers Delight er et netværk, der introduceres med syv af landets største modebloggere.

Bloggere er ildsjæle, der bruger meget tid at skabe indhold på deres sites, men som ikke nødvendigvis udnytter potentialet – hverken teknisk eller annoncørmæssigt.

Det skal Bloggers Delight hjælpe dem med. Annoncør- og medlemsnetværket, der har premiere i dag, er skabt af Sebastian Gullak, tidl. Deducta-partner og manden bag det blot fire måneder gamle onlinebureau Atcore, og Patrick Borre, der er en af drivkræfterne bag www.downtown.dk

“Vi samler bloggere med mindst 50.000 besøgende om måneden, altså bloggere, der er kommet godt i gang, og som med fordel kan bringes videre. De står suverænt for indholdet, vi leverer alt det, der er rundt om: Et unikt blogdesign, eget domæne og Analytics og Gemius. Ved at pulje og systematisere indholdet kan vi konkurrere med de store medier og skabe en position i markedet, der er interessant for annoncører. Samtidig efteruddanner vi bloggerne ved f.eks. at møde andre bloggere, at bruge online video, WebAnalytics og optimere i forhold til søgemaskiner,” siger Sebastian Gullak.

For blot en måned siden stiftede fem af de største danske modeblogs deres eget blogkollektiv, Looklab.dk – et tiltag, der kendes fra USA og Sverige. Og Bloggers Delight har også taget fat på netop modebloggerne.

“På modebloggernes Top20 har vi samlet 7 af dem, der fylder godt i toppen. Vores koncept kan favne mange blogtyper, men når vi indleder med modeblogs, skyldes det, at her allerede er volumen, det fungerer godt, og der er fokus på det. Samtidig er disse bloggernes følgere kendetegnet ved en høj loyalitet,” siger Sebastian Gullak.

Guleroden for bloggerne er, at de kan koncentrere sig om indhold, mens Atcore tager sig af det tekniske og af de forventede annonceindtægter, som blogger og netværksstiftere deles om.

“Flere modemagasiner har forsøgt en lignende model, men har måttet opgive – måske har de ikke været i stand til at udnytte mediet ordentligt. Vi er ved at indarbejde en ny forretningsmodel, der er andet og mere end bannere. Det er en balancegang mellem at være attraktiv for annoncører og samtidig – som blogger – bevare sin troværdighed og uvildighed,” siger Sebastian Gullak.

Modebloggerne i Bloggers Delight er kvinder. Næste trin i konceptet vil være at få mændene med.

Kommentarer

  1. Sikke dog en omgang varm luft! Og som kvinde piner det mig at sige dette, men… Selvfølgelig er det kvinder, der er hoppet ombord først. Ros dem for deres bedrifter indtil videre, og lov dem lidt penge, så er de hurtigt med.
    Men de skal da overhovedet ikke DELE annonceindtægter med nogen, når de allerede har over 50.000 besøgende om måneden. Det er da bare at tage penge direkte ud af lommerne på disse bloggere, fordi de ikke ved bedre. At man så går ud og praler med det, er jeg helt uforstående overfor.
    Jeg giver gerne lidt tips og dette er helt uden beregning: Disse bloggerne har jo vundet fremgang på deres egen stil, og ved netop ikke at være et homogent medie, som til forveksling ligner 10 andre.
    Bloggerne skal bare have Adsense, bruge Affilliate Netværk (hvor de selv styrer det)eller bare prøve lidt direkte salg. God vind!
    P.S. For en god ordens skyld, så arbejder jeg ikke selv inden for de kanaler, jeg foreslår herover. Derimod er jeg selv annoncør og støder jævnligt på den type forretning, som tjener penge på at folk ikke ved bedre, i stedet for rent faktisk at hjælpe folk, og tjene penge på at levere en reel og unik ydelse.

  2. Til Karina

    Jeg vil bare lige indskyde, at Google Adds tjente jeg INGENTING på. Ca. 40 kroner om måneden og de er samtidigt SÅ grimme – og man ikke selv bestemme hvilke reklamer det er der kører. Jeg er glad og stolt af at være en del af dette samarbejde. Jeg gider simpelthen ikke sidde med alt det tekniske (selvom jeg kan en del), så for mig er det fantastisk at slippe for det og samtidigt skal jeg ikke selv forhandle annonce-aftalerne på plads. En del mit studie omhandler alt dette og jeg føler mig bestemt ikke snydt.

  3. Hej Karina

    Du har fuld ret til at have din mening, selvom jeg nu mener den er lidt uambitiøs.

    Ja, man kan godt gøre det hele selv. Man kan sagtens sidde med sin Blog, oprette den, designe den, osv. og det er da heldigvis også ganske nemt. Og ja, man kan også sagtens forhandle sin annoncering på plads. osv. bortset fra, at de fleste mediebureauer kræver, at man er på FDIM listen, for at kunne købe ind på dit medie – og ja, selv det, kan man vel gøre selv.

    Du behøver sådanset heller ikke ansatte i et firma, som du skal betale løn. Der kan du også sagtens lave det hele selv – regnskab, produktion, salg, marketing osv. … men hvis man har ambitioner og vil skalere sin forretning, er det nok alt andet lige bedre, at være lidt flere, og så slipper du nok ikke for at betale løn 😉

    Der er ingen her der siger, at man ikke kan gøre det hele selv – men nu har de her Bloggere altså fået et forholdsvist stort og kompetent team bag sig, til at klare de ting, som gør at de kan fokusere på deres kerne-interesse! Et team som – tro det eller ej – arbejder ret hårdt på at leverer en “reel og unik” ydelse, og på at kunne løfte og støtte vores bloggere på en måde, der skaber mere værdi for dem, end hvis de var for dem selv.

    Hvis du mener det er så nemt og ligetil, så kan du jo sende dine Tips og Tricks ud til alle bloggere – startende fra A-Å på Blogger.com og forklarer dem, hvordan de gør det hele selv i 3 lette vendinger. Så gør du 200 mio. blogejer i verden en kæmpe hjælp 🙂

    Desuden så betaler man jo også et Cut til både Affilliate Netværk og Adsense;)

    De bedste hilsner
    Sebastian Gullak

  4. Spændende projekt. God vind herfra Sebastian.

    @Karina: Hvis bloggerne i dag tjener 1.000 kr. om måneden, og Sebastian med team formår at at hive 4.000 kr hjem pr. blogger, så er en 50/50 fordeling jo en ren win win. Som Jesper Buch formulerer det: “Hellere eje 25% af en succes end 100% af en fiasko”.

  5. Det lader til alle andre – inklusiv dem, der er en del af dette projekt på begge sider af bordet – er godt tilfredse, og så er alt jo bare helt fjong.
    Jeg mener dog stadig at 50% er en meget stor andel at tage, når nu der er tale om blogs, der allerede har en stor fanbase/læsere. Dermed er det, alt andet lige, en noget lettere opgave, som mange andre sælgere kunne klare. Hvis altså vi taler ren økonomi, som er det både jeg og andre lader til at lægge mest vægt på. Jeg ville stadig ikke anbefale denne løsning som det første, hvis nogen spurgte mig til råds, men jeg ønsker da absolut alle involverede held og lykke med projektet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club