Bureau-ejere designer eget ur, og får investor-millioner

Peter Engholm
25@mail.dk

Et lille designbureau stiftede for et år siden sin egen kunde; ur-firmaet Kanske Denmark. Nu får både bureau og ure en kapitalindsprøjtning.

Det sker – heldigvis – fra tid til anden, at et bureau ikke nøjes med at håndtere kundernes produkter, men skaber sine egne fra bunden af.

Designbureauet Censure fortsætter denne historie – med en produktserie af ure, der – sammen med bureauet – har fået en million-investering.

Dann Thorleifsson og Arne Leivsgard skabte bureauet for snart seks år siden, da de begge gik på DMJX – som hhv. projektleder og interaktiv designer.


Stifterne af designbureauet Censure og af ur-firmaet Kanske Denmark; Dann Thorleifsson (tv) og Arne Leivsgard.

Bureauet beskæftiger i dag fire personer og fokuserer på digitale løsninger og videoproduktion i nyligt tilflyttede lokaler i det kreative miljø i Københavns Nordvest-kvarter.

Men netop det digitale blev afsættet for at skabe produkter på egen hånd:

”Digitale løsninger kan være svært håndgribelige, og vi talte om fysiske produkter. Vi interesserer os begge for ure og spurgte os selv, om det kunne lade sig gøre at lave dem selv,” siger Dann Thorleifsson og fortsætter:

”Vi lavede nogle skitser og var i dialog med syv forskellige producenter i Kina. Det er ikke alle, der siger, at de kan lave ure, som reelt kan klare opgaven.”

Urene fik navnet Kanske Denmark – for at signalere dansk design og for at bruge et gammelt dansk, fæørsk – ja, skandinavisk – ord for måske. Og kanske/måske har også lidt med tid at gøre, lyder forklaringen fra Dann Thorleisson.

For godt et år siden lancerede Kanske Denmark sin første kollektion, der er næsten udsolgt. Anden kollektion er udsolgt, og i marts og april følger så tredje kollektion.

”Vi stod i begyndelsen med et ur, som vi så selv skulle sælge – et mærke, som ingen kendte. Vi skulle lige i gang, men markedsføringen – via sociale medier – og webshop stod vi selv for. Vi kender medierne, og dét, vi gør, plejer nu at at virke. Der har været fine besøgstal på sitet i løbet af kampagnerne,” siger Dann Thorleifsson.

Anerkendelsen ses ikke kun i en udsolgt kollektion, men også en kapital-indsprøjtning udefra:


“Vi blev kontaktet af en investor – en dansker i England, der solgte sin virksomhed for flere hundrede millioner for nogle år siden. Million-investeringen gælder primært Kanske Denmark, men det sker via en opgradering på Censure, fordi urene skal markedsføres,” siger Dann Thorleifsson og fortsætter:

”Vi forventer at ansætte to medarbejdere mere i bureauet, så vi kan fastholde fokus på designvirksomheden. Samtidig vil vi ansætte en sælger i Kanske Denmark, der skal stå for opfølgning og kontrakter.”