Bureau får frie hænder – næsten

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Simplesite får 350.000 nye brugere hver måned og konverterer selv en god bid af dem til betalende kunder. Nu får et nyt bureau frie tøjler til at vise, om de kan gøre det bedre.

Opgaven er velkendt, tilgangen er mere usædvanlig.

Det velkendte er udfordringen ved at få konverteret gratister til egentlige kunder. Det klarer Simplesite (tidligere 123hjemmeside) selv med succes, når de selv skal sige det.

Det usædvanlige ligger i, at Simplesite har givet sit nye bureau, Responsive, til opgave at forsøge at overgå Simplesites egen indsats med nærmest fuldstændig fri leg i databasen i fire måneder og i halvdelen af alle Simplesites engelsksprogede sign-ups. Det er en pæn del, idet SimpleSite hver måned får ca. 350.000 sign-ups og i øvrigt har et sted mellem 5-8 mio. brugere.

Der er dog to undtagelser til den frie leg, fortæller Trine Andersen, der er head of communication & email marketing i Simplesite, opridser således:

“Vi mener dét med den frie leg – med skyldig hensyntagen til logo og prismodel, som Responsive ikke piller ved. Derudover bør de respektere vores tone-of-voice og ikke være for drastiske ved vores designlinje.”

Hun tilføjer:

“Vi growth-hacker os gennem livet – d.v.s. tester og tester. Vi har brugt det seneste år på at optimere på mails, som vi arbejder meget med. Vi har øget omsætningen betydeligt, og nu er vi nået til punkt, hvor vi har brug for at udfordre os selv. Det har vi tiltro til, at Responsive kan.”

Responsive får som nævnt halvdelen af de engelsksprogede sign-ups at lege med, mens SimpleSite selv arbejder videre med den anden halvdel.

Taxa-karriere blev stoppet
Selvom bureauet som sådan er nyt hos Simplesite, kender parterne hinanden fra først en workshop og siden et projekt, som fik en utraditionel krølle: SimpleSite-CEO Morten Elk skulle – ud over den almindelige betaling – give middag, hvis resultaterne blev forbedret over et vist niveau. Hvis resultaterne ikke blev nået, lovede Responsives COO og partner Tomas Gorrissen at stoppe på bureauet og indlede en karriere som taxachauffør.

Det skete som bekendt ikke og resultaterne fra projektet, har nu ført til konverterings-projektet, som også rummer en performanceaftale, der kan udløse 50 procent ekstra til Responsive, hvis man forbedrer resultatet over et vist niveau efter de fire måneder.

Tomas Gorrissen omtaler opgaven som en “kæmpe tillidserklæring, som vi bestemt har tænkt os at indfri” – og uddyber:

“Det er vildt motiverende. Simplesite gennemfører selv et massivt antal tests og har – ud fra vores indledende samarbejde – en tro på, at vi kan hjælpe dem til et yderligere og markant løft i effekten. Vi kan nu afprøve alle slags kommunikationsforbedringer, hvorefter boet gøres op. Hvor meget bedre end SimpleSite har vi gjort det?”, siger Tomas Gorrissen.

Med et glimt i øjet kalder han det et drømmescenarie for et bureau, at kunden ikke blander sig i kommunikationen – og tilføjer mere serøst, at dette både er en mulighed og en forpligtelse:

“Vi er ret sikre på, at vi for 98 pct. af danske virksomheder kan forbedre effekten af deres kommunikation. Alt for få interesserer sig for detaljernes store betydning – indsigter bag kommunikationen, timing, flow, disponering af visuelle effekter, farver, tekster og call to action m.m. Der er høje konverteringsrater at hente – og det skal vi bevise her.”

Eksekveringsplatformen hos SimpleSite er den samme som hidtil; fra Agillic.