Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bureauet bag Bygmas koncept giver sit besyv med i striden mellem Bygma og Fitness dk – og sloganet ”Vi ved – du kan”.

I forrige uge lancerede Fitness dk en kampagne med sloganet “Vi ved – du kan”. En ny kampagne, men ikke et nyt slogan, for byggekæden Bygma har i fire år sagt det samme.

Og i mandags fortalte Bygma, at man finder Fitness dk-sloganet uhensigtsmæssigt og ønsker fitness-kædens kampagne stoppet.

Bureauet bag Bygmas strategi og koncept er Integral, og her mener partner Casper Janns, at lighedspunkterne mellem Bygma og Fitness dk stikker dybere end selve sloganet.

“Det bruges på samme måde, og med den samme opbygning i kampagnen, hvor en række sætninger indledes med “Vi ved …” – i øvrigt med samme farvevalg. Og i begge tilfælde dækker “Vi ved – du kan” over, at vi har ekspertisen, og du har potentialet og evnen. Den aktive Gør-det-selv, hvad enten det er dit hjem eller din krop,” siger Casper Janns.  

Han mener, at der er to måder at anskue den nye kampagne fra Fitness dk:

“Det er enten en fejl eller plank, altså tyveri. Og da jeg ikke – om nogen af de involverede parter – kan forestille mig, at det skulle være tyveri, så må der være tale om en fejl. Og den slags sker på alle bureauer, også vores. Men når en fejl bliver opdaget, bør reaktionen være et “Ups. Vi beklager – og retter”. Det er imidlertid ikke den reaktion, vi har hørt hidtil,” siger Casper Janns.

Det er Fitness dk’s argumenter, hvad angår sammenfaldet, der har fået Integral til at give sit besyv med i striden. Således svarede Anders Hørsholt, adm. direktør i Fitness dk, i mandags på kritikken fra Bygma:

“Det er korrekt, at der er et sammenfald, men vi ser det ikke som noget problem, da vores forretningsområder er så langt fra hinanden, og vores brands og kommunikationsplatforme intet har med hinanden at gøre”.

“Med dén argumentation kunne man jo tage “Just do it”, “We try harder” eller andre payoffs, så længe forretningsområderne ligger langt fra hinanden. Så kunne de fleste bureauers arbejde begrænse sig til kataloger over andres koncepter – og det ville gøre det svært at retfærdiggøre en høj timepris,” siger Casper Janns.

Fitness dk har fået forelagt Integrals synspunkter i debatten, uden at det har givet anledning til yderligere kommentarer. Her fastholder man kommentaren fra tidligere på ugen.

Kommentarer

  1. Super pinligt for både Fitness.dk og deres bureau. Giv en kvajebajer, en undskyldning og find så også lige på noget nyt…

  2. Jeg skal hverken forsvare den ene eller anden. Men har bureaubizz ikke lige haft en historie om Fakta og Fitness World der sagtens kan dele payoff? Det kan altså lade sig gøre uden de store problemer…

  3. Altså jeg lejede en bil den anden dag hos AVIS, og deres slogan må snart være ledigt 🙂

  4. Ingen kender Bygma, så man kan stille sig selv spørgsmålet om det ikke er en kende ‘primadonna’ at reagere som det store ‘verdensbureau’ gør på et meget generisk statement? Til gengæld passer det super på fitnessdk’s målgruppe, og kampagnen for fitnessdk er en væsentlig forbedring i forhold til det forrige kampagne-udspil! Her viser man indsigt i målgruppen!

  5. Jorden kalder Helle: Bygma omsætter mere end 5 mia, tjener 3-400 mio. om året, og har lidt under 2000 medarbejdere. Men tillykke med at udstille din egen uvidenhed. Desuden har det så iøvrigt INTET med sagen at gøre, hvor kendt eller ukendt Bygma er, at fitness.dks reklamebureau stjæler andres koncepter. Det håber jeg virkelig – for din egen skyld – at du forstår.

  6. Hej Helle
    Du er da vist ikke en gør det selv kvinde der render byggemarkederne på dørene….

  7. Nu er der ret beset ingen af os der ved at bureauet ligefrem har stjålet det payoff. Det er nærmere en fejl. Jeg prøvede at google payoffet før og der kommer intet op om Bygma de første 4-5 sider, så det er måske nærliggende at tro, det er ledigt.
    Uheldigt for alle parter.

    Hvad angår Helles kommentar – vil jeg da give hende ret i at selvom det er en kæmpe virksomhed er deres medietryk vist ret så lavt…Det er under alle omstændigheder ikke lykkes dem at slå deres payoff ret godt fast i befolkningens bevidsthed;-)

  8. En hurtig søgning på google med termen “”vi ved – du kan”” giver mig nu er Bygma hit som #4 på første side

  9. Jo, Christian, Men det er jo netop det, der er hele polymikken. Bygma bruger ikke deres såkaldte payoff. Men nu, du har fået fortalt gennem denne artikel, at de (vist nok) har Vi Ved – Du Kan, ja, så kan du finde det. Den uvidende kan ikke. Og den udvidende er også ligeglad. Tror du og alle andre herinde, at Bygmas segment “gives a shit”? Tror du Bygmas kunder tænker “Nej, nej, nej, for hulen, Fitness dk siger Vi Ved – Du kan, nu kan vi sku ikke købe søm længere i Bygma”

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club