Bureau har ikke tidsregistreret i 20 år

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Help PR bruger en metode de kalder ‘en 80’er’. Den passer perfekt ind i AI-bølgen, mener bureauets stifter og direktør, Mads Byder.

Da Mads Byder for 20 år siden stiftede eget bureau, var det for at gøre op med den traditionelle måde at fakturere kunderne på. Han ville skabe et bureau uden tidsregistrering og i stedet fakturere for de løsninger og resultater, som han skabte for kunderne.

”Jeg havde som ansat i bureauer oplevet, at timerne altid skabte diskussioner og optælling med kunderne – og i mine øjne mere forvirring end klarsyn,” siger Mads Byder, adm. direktør i Help PR.

Han indrømmer, at det ikke er så let at køre uden tidsregistrering, som det var i starten, da han blot havde en medarbejder. I dag er der 26 medarbejdere. Men han fik med tiden udviklet en metode, som bureauet stadig bruger den dag i dag.

“Udfordringen har været at bygge et system internt, som passer til det, vi lover i markedet. Her arbejder vi med begrebet ‘en 80’er’,” siger Mads Byder.

Metoden indebærer, at hver konsulent højst må udføre 80 pct. af en opgave. Herefter tager en kollega over og gør arbejdet færdigt. Det sikrer både kvalitet og effektivitet i leverancerne, siger Mads Byder og uddyber:

“I vores branche er fart og kvalitet en afgørende forudsætning for succes. To ting, der sjældent går godt hånd i hånd, men som vi med 80’er-metoden har haft succes med i 20 år – både internt med en performancekultur og eksternt med kunder, der anbefaler os og kommer igen.”

Arbejdstilgangen blev skabt med kundernes reaktion i tankerne, som ikke måtte være i tvivl om det, de blev faktureret for. Det er medarbejderne selv, der udarbejder de fakturaer, kunderne modtager. En regel, der skal sikre, at konsulent og kunde altid er i sync.

80’er-metoden passer godt til AI

Helps arbejdsprocesser passer godt ind i nutidens digitale virkelighed med AI, siger Mads Byder:

“Vi har været mega heldige, at vores struktur og tilgang til arbejdet uden timeregistrering og med 80’er-metoden passer lige ind i AI-bølgen. Jeg tror, at mange ledere i konsulentbranchen klør sig i håret ved spørgsmålet om, hvordan de kan fastholde timepriser med AI. Vi har jo ikke timer, og vi har helt ind i vores DNA været vant til en hurtig start på en opgave med vores 80’er-metode. Præcis to forhold, som gør AI oplagt i vores dagligdag.”