Af Peter Engholm, journalist

Belong har haft det hårdt, men vejrede morgenluft med ny strategi, flytning og en trimmet stab. Så kom coronaen. Nu er der fyret igen, og direktøren fratræder inden så længe.

Fra 42 medarbejdere i Danmark i 2018 til nu blot 6 i 2020. Belong havde i forvejen bremset hårdt op, og nu har coronavirussen forstærket effekten.

Ejeren tror imidlertid fortsat på navnet og ydelserne – og dermed på et selvstændigt bureau-brand. Ikke desto mindre har man aftalt, at bureauets adm. direktør, Ditlev Ahlefeldt-Laurvig, fratræder. Dog ikke lige med det samme.

Belong er resultatet af en fusion mellem Very og Patchwork. Egmont Publishing købte social marketing-bureauet Patchwork i 2015, og Very kom til et par år efter. Very har arbejdet med influencers længe før, begrebet blev kendt, og bragte en guldløve fra Cannes ind i ægteskabet.

Fusionens første regnskabsår viste et underskud på 1,2 mio. kr., og opfølgningen var ikke meget bedre:

”Resultatmæssigt var 2019 ikke et tilfredsstillende år for Belong”, lød det fra bureau-direktør Ditlev Ahlefeldt-Laurvig i en pressemeddelelse fra Egmont Publishing.

Meddelelsen blev udsendt for godt en måned siden, og direktøren og ejerne havde da taget konsekvensen: Farvel til otte medarbejdere og bureauet gjorde klar til at flytte ind hos Egmont Publishing på det ydre Østerbro i København.

Men coronaen har udsat indflytningen, og nok så væsentligt: Den har undermineret de positive takter, som nåede at blive luftet.

Det udløser nu endnu en fyringsrunde hos Belong. Frank Vilstrup, der er kommerciel direktør i Egmont Publishing, forklarer:

”Belongs direktør Ditlev Ahlefeldt-Laurvig præsenterede for en måned siden en ny stærk strategi for selskabet. Men den pludseligt opståede coronakrise har desværre gjort det umuligt at gennemføre planen. Vi har derfor været nødt til at skære bureauet yderligere til og vi har måtte sige farvel til 10 dygtige medarbejdere.

Ændringerne får også konsekvens for Ditlev Ahlefeldt-Laurvig:

”Ditlev vil i den kommende tid fortsat stå i spidsen for selskabet, men efter gensidig aftale fratræder han på et endnu ikke fastlagt tidspunkt. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Ditlev for hans dedikerede indsats for Belong,” siger Frank Vilstrup.

Ditlev Ahlefeldt-Laurvig

 

Hvor mange er tilbage på bureauet?

”Seks personer vil udgøre kernen i Belong i Danmark. De vil i samarbejde med vores team i Stockholm servicere vores nuværende kunder og udgøre fundamentet for at sikre den fremtidige vækst i bureauet,” siger Frank Vilstrup.

Contentbureauet Starfighters, der hidtil har siddet hos Nordisk Film, vil gøre Belong selskab hos Egmont Publishing, når det igen bliver fysisk muligt. Her har Egmont Creative i forvejen til huse. Egmont har i alt otte nordiske bureauer i porteføljen.

Men giver det mening at fastholde Belongs selvstændighed? Alternativet ligger ligefor: At fusionere det ind i eksempelvis Egmont Creative.

”Det er ikke planen at fusionere bureauet ind andre steder. Vi mener, at det stadig giver mening at holde fast i Belong – bl.a. fordi der ligger en stor værdi i at kunne tilbyde kunderne vores stærke community-tilgang og dybe indsigt i målgrupper,” siger Frank Vilstrup.

Frank Vilstrup, kommerciel direktør i Egmont Publishing

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club