Bureau i anderledes rolle: udvikler og tager patent på nyt medie

Peter Engholm
25@mail.dk

At identificere et problem og udvikle en løsning er ikke kun en proces forbeholdt bureauernes kunder. Bureauerne kan også på egen hånd, og det er der kommet et nyt produkt/medie ud af.

Kreative og musikfestivaler – klassisk mix. Festivaløl og bifald – lige så klassisk … og besværligt, for man kan ikke klappe og have øl i hånden, så plastglasset holdes med fortænderne, mens man klapper.

Det må kunne gøres smartere, tænkte Thomas Mygind Christsensen, rutineret festivalgæst og – nok så væsentligt: – kreativ direktør i Small Copenhagen. Han tegnede og designede en Cuphanger, der holder øllen, hængende foran dig, så hænderne er fri til eksempelvis bifald.

Og da kopholderen til engangsglas samtidig kan bruges til at lancere buskaber, så bærer opfindelsen navnet Cuphanger AD – og kan ses præsenteret her.

“Vi bureaufolk er glade – og har det sjovest – når vi kan lege. Samtidig er vi løsningsfokuserede, og dette var en sjov opgave, som vi vel at mærke stillede os selv,” siger Lars Toft, direktør i Small Copenhagen, og tilføjer:

“Det er måske ikke løsningen på et stort problem, og det er ikke en opfindelse, vi bliver rige af – og da slet ikke selve kopholderen. Men vi arbejder på at gøre den forretningsmæssig interessant ved at udnytte materialepladsen for annoncører. Det kan være branding af virksomheden, sponsormateriale, kampagner med – bogstaveligt talt – en QR-kode i nakken.”

Herefter har Small Copenhagen så trådt ind i opfindernes hellige haller: Patentkontoret.

“Vi har fået undersøgt, om der eksisterer en lignende kopholder, og der gør der ikke umiddelbart. Derfor er Cuphanger AD nu patent-pending, der gør den designbeskyttet i et år, hvorefter et egentligt patent træder i kraft. Og det skal vi så opretholde,” siger Lars Toft.

Sideløbende er Cuphanger AD så blevet præsenteret som en anden baby ved en familie-komsammen:

“Vi har pejlet interessen, og der er god respons. Festivalerne er interesserede og har hæftet sig ved det klimaneutrale, at materialet nedbrydes til kalk og vand, og at det er vugge-til-grav certificeret. Flere annoncører er tilsvarende positive. Herefter kommer turen til bryggerierne,” siger Lars Toft.