Af Peter Engholm 25@mail.dk

2½ års erfaring gør reelt Balleby & Grumsen til app-pionerer, og erfaringen er nødvendig, når 32 forskellige bankapplikationer – fra Arbejdernes Landsbank til Fruering-Vitved Sparekasse – skal lanceres.

Finn Balleby, tidligere kreativ direktør hos Living Brands/Bark, og Peter Grumsen, eks-direktør for 727 Cph, er gamle i gårde i bureaubranchen – men også erfarne, når det gælder lancering af apps. Men udviklingen er gået så stærkt, at man kun skal kort tid tilbage for at finde jomfruelig applikations-grund.

“Vi var med til at lancere Tjekbenzin. Det var i august 2008, og det var den blot tredje app i Danmark. De to første var spil. Nu kan enhver lave applikationer, hvilket ses af tallene: For få måneder siden var der 350.000 iPhone-applikationer – og 75.000 registrerede udviklere,” siger Peter Grumsen, adm. direktør i Balleby & Grumsen, der opstod som bureau kort efter lanceringen af Tjekbenzin.

Samarbejdspartneren har fra begyndelsen været Releaze, der står for programmeringen, mens Balleby & Grumsen står for resten: Hele den nødvendige kommunikation og markedsføring, fra feasibility studier til tracking.

Og der er brug for hele pakken, når 32 banker skal have hver sin iPhone-app lanceret.

“Bankernes EDB-Central skulle have en grund-app, som Releaze stod for. Vi har så leveret 32 forskellige versioner, fra tekster i udstillingsvinduet App Store, over screenshots til ikoner,” siger Peter Grumsen.

De 32 lokale og regionale banker varierer i både profil og størrelse, fra Arbejdernes Landsbank til Fruering-Vitved Sparekasse, der har én filial – og nu altså også én applikation.

“Vi opererede med hhv. en stor og en lille lanceringspakke samt en stor og en lille marketingpakke, så bankerne selv kunne bestemme andelen af involvering i lanceringen,” siger Peter Grumsen.

Den store marketingpakke omfatter bl.a. eksterne medier, og hermed er man inde på et andet af bureauets kerneområder.

“Vi opererer med flere ben hos Balleby & Grumsen: Udover udvikling og lancering af applikationer er det de gamle dyder inden for markedsføringens discipliner med udgangspunkt i situationsbestemt kommunikation. Og endelig er det annoncesalg på applikationer for bl.a. Kino DK, BilBasen og Tjekbenzin. Vi har også annoncerettighederne på alle TV2s applikationer, så alt i alt har vi rundt 80 mio. sidevisninger om måneden,” siger Peter Grumsen.

Det 2½ år gamle bureau vokser på mandag lidt mere, idet man bød medarbejder nr. 8 velkommen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club