Bureau laver fælles markedsføring til 4 af Danmarks største selskaber

Peter Engholm
25@mail.dk

Grundfos, Danfoss, Velux og Rockwool er gået sammen i en usædvanlig fælles markedsføring af energi-modernisering. Og har hyret et bureau til udvikling af både site og en beregner.

Markedet er stort og ligger ligefor: Energimodernisering af landets private boliger, især de 1,25 mio. parcelhuse. Selv en moderat modernisering kan give besparelser på 10-20 mia. kr. – årligt.

Men løsningen for private har ikke ligget tilsvarende ligefor, for man har måttet løbe fra Herodes til Pilatus for at få overblik over både bolig, besparelser og tilskud.

Læg dertil en ikke helt almindelig konkurrent. Den slags kan retfærdiggøre utraditionelle løsninger, og det lige netop, hvad fire af landets absolut største virksomheder har gjort. De er alle hæderkronede danske virksomheder, og har speciale i energibesparende løsninger -  og de har fundet sammen i et usædvanligt samarbejde, der indbefatter en fælles markedsføring af energimodernisering.

Det drejer sig om Grundfos, Danfoss, Velux og Rockwool, som i april i år dannede BetterHome – et selskab der skal give boligejerne det ønskede overblik over deres hjem.

Til formålet har det fælles selskab entreret med et bureau. Valget faldt på Responsive, der har stået for at udvikle BetterHomes site samt flere beregnere.

”Responsive har stået for sitet og for regnekraften, der kan give boligejerne overskuelighed i en serviceløsning: På sitet kan man få en indledende potentiale-vurdering og bede om besøg af en lokal håndværker. Her kortlægger håndværkeren – med en effektiv konfigurator – boligens energi- og indeklimaforbedringer med beregning af løsningens energibesparelse og energitilskud fra energiselskabet,” siger Niels Kåre Bruun, der er General Manager i BetterHome, og tilføjer:

“Få dage efter følger så et tilbud fra den relevante håndværker, og fra årsskiftet kan vi formentlig tilbyde et finansieringsforslag fra en af vores samarbejdspartnere,” 

Markedet er som nævnt enormt, og konkurrence-situationen er lidt usædvanlig:

”Sofaen, som folk sidder og småfryser i derhjemme, er faktisk vores største konkurrent. De forskellige løsninger til energimodernisering ligger der allerede, så det er inspirationen og overblikket, vi går ud og tilbyder,” siger Niels Kåre Bruun.

For en håndfuld år siden udtalte Joachim Rubow, daværende marketingdirektør i Danske Bank, at han ”hellere vil bruge en million på at få bygget en beregner på nettet end på nogle reklamer”.

Tilsvarende prioritering gør sig gældende hos BetterHome på kanten af 2015:

”Vi lægger i første omgang op til en stille lancering. Vi vil gerne være helt sikre på, at vi leverer forenklingen for boligejerne og serviceløsningen som forventet, og at håndværkerne også kan bruge sitet bedst muligt. Sidenhen satser vi på en samarbejdsmodel, hvor bl.a. energiselskaber og finansieringsselskaber også promoverer sitet,” siger Niels Kåre Bruun.

Han oplyser, at BetterHome til indsatsen på de sociale medier har valgt Kunde & Co.