Bureau laver social AR med DR

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

På fire uger har Molamil lavet et social augmented reality-projekt, hvor man spiller en art Guitar Hero med sit ansigt. Projektet baserer sig på helt ny Facebook-teknologi og er et af de første i verden, der anvender de nye muligheder. Ifølge Molamil-direktør er det smart at rykke hurtigt på den nye teknologi.

Facebeat er navnet på et nyt social AR-spil (augmented reality) på Facebook, som Molamil har lavet sammen med DR Videnskab. Spillet tager udgangspunkt i Facebooks AR Studio, som ellers stadig er i Beta.

I nedenstående video kan du se setup og koncept forklaret:

28 dage til løsning
Briefen fra DR videnskab lød på “at skabe opmærksomhed omkring menneskekroppen på en interaktiv og sjov måde.”

Som en ekstra udfordring satte DR en stram deadline for Molamil. Projektet skulle være færdigt 4 uger efter briefing.

Jorge Hernandez, der er stifter og direktør i Molamil, fortæller om tilgangen til løsningen i forhold til den stramme deadline:

”Hos Molamil er vi jo vant til at arbejde med hurtig prototyping, og det var derfor åbenlyst at vælge samme tilgang i dette projekt. Der var dog i dette tilfælde det twist, at prototypen skulle være så komplet, at den kunne blive udgivet og skabe en succesfuld oplevelse til et bredt publikum fra dag ét.”

De første skridt
Hos Molamil lagde man sig hurtigt fast på, at man ville prøve at løse briefen med at bruge Facebooks nye AR Studio, som blev lanceret i slutningen af december.

Jorge Hernandez fortæller om, hvordan man nærmede sig ukendt tech-land:

”Som med enhver anden ny teknologi var første skridt at bruge en dag eller to på at researche og udvikle proof of concepts, som er mindre tests af softwaren, der gør det muligt at forstå teknologiens muligheder.”

Han fortsætter:

”Både Facebook og Snapchat havde netop udgivet deres augmented reality-produkter, og vi opdagede ret hurtigt, at Snapchats teknologi var god til at placere objekter i et rum, hvor Facebook gav en meget detaljeret ansigtsgenkendelse.”


Molamil direktøren, Jorge Hernandez, elsker ligesom mange af sine ansatte at kaste sig ud i de nyeste digitale teknologier.

Co-creation med DR
Efter at Molamil havde valgt Facebooks AR Studio som en farbar vej til løsningen på briefen, gjaldt det om at finde den rette idé at parre med teknologien.

I denne fase gik Molamil i tænkeboks sammen med DR i form af en fælles co-creation workshop.

Jorge Hernandez fortæller:

”Det var en brainstorm, men vi skulle også fastsætte primære mål og key experience indicators. Derudover fik vi samtidig indsigt i den relevante videnskab om menneskekroppen, som var omdrejningspunktet.”

Til at starte med fandt man frem til 100 overraskende facts om kroppen, som man derefter brainstormede ud fra. Det man valgte at gå med, var antallet af muskler i ansigtet, fortæller Jorge Hernandez:

”Det viste sig, at vi mennesker har 97 muskler i ansigtet. Wow, det vidste jeg ikke. Lad os bygge vores løsning på det – blev vi enige om.”

Videnskab kontra underholdning
Udover at oplyse om kroppen, skulle løsningen også være underholdende, og det gjorde Molamil sig mange overvejelser omkring.

Jorge Hernandez fortæller:

”Vi valgte til syvende og sidst en mindre refererende og mere underholdende tilgang. I stedet for at bare at vise og forklare om ansigtets muskler ville vi engagere folk. Så i stedet for en ultra videnskabelig vinkel valgte vi at gå til det som et spil, hvorved vi også ville kunne opnå en højere reach.”

Spil Guitar Hero med dit ansigt
Processen endte med løsningen Facebeat, som er et spil inde i selve AR-effekten, hvor man ved hjælp af sin ansigtsmuskulatur skal ramme beatet i et stykke musik.

Det kan lyde lidt abstrakt og være svært at forklare.Noget som Jorge Hernandez og hans team også holdt sig for tanke, fortæller han:

”Vi var meget opmærksomme på, hvordan man ville forklare vores idé til nogen, som hverken vidste noget om anatomi eller augmented reality. Så vi nåede frem til beskrivelsen: “Det er ligesom at spille Guitar Hero med dit ansigt”. Så var det pludselig nemt at forklare.”

Du kan prøve DR’s Facebeat Facebook Effect her:


Her prøver Sigmund fra X-Factor Facebeat.

Da DR står bag projektet, er der store muligheder for at promovere det ved hjælp af profiler og programmer.

Her kan du se en håndfuld af X-Factor deltagerne prøve Facebeat-spillet.

Social AR og Brands
Nu er Molamils første projekt, baseret på Facebook AR Studio, lanceret og brugerfladen vokser. Men hvilke muligheder ser Jorge Hernandez med Social AR og Facebook AR Studio – i forhold til brands og mere kommercielle løsninger – fremover?

”Lige nu er det oplagt i forhold til at lave små underholdende bits. Til ting der kunne være lidt sjove, men som ikke kan bære en hel kampagne eller flow. Fordi det er helt nyt, har det en vis nyhedsværdi og der er ikke så mange effekter at konkurrere med, endnu.”

Jorge fortsætter:

“Hvis man laver det hurtigt, som os, så kommer man med i første bølge og kan skabe en stor organisk synlighed. Det kan sammenlignes med dem, der var de første til at udvikle apps til Iphone i app-store.”

Han tilføjer:

“I det store perspektiv tilbyder Social AR en helt ny platform til at kommunikere med brugere. Jeg ser Social AR som den næste evolution efter social media adds, med den signifikante forskel at ellers passive medie-brugere bliver gjort til engagerede content creators. Per definition er Social AR skabt til at være let delbart, hvilket kan øge views og ROI (Return og investment, red.).”

Molamil temaet bag Facebeat:

Nikolaj Stausbøl, lead developer.
Joakim Norman, creative director.
Justus Hofer, graphic designer.
Hannah Gutkauf, digital producer.
Jorge Hernandez managing director.