I går udkom første afsnit af webisoden Verdens Vildeste Job, der er en del af en kampagne på Facebook, som Marvelous har kreeret for Knuthenborg Safaripark i forbindelse med åbningen af deres nye attraktion Dinosaurskoven.
Første episode af webisoden, der er på 5 afsnit, er en håndfuld sammenklippede jobsamtaler mellem ejer af safari-parken, lensgreve Christoffer Knuth, og en række tv-kendisser samt en dinosaur-interesseret pige.
Se første afsnit af Danmarks Vildeste Job her:
Webisoden er instrueret af Troelz (du læste rigtigt) Smith, der blandt andet tidligere har instrueret Nips-kanalen på Youtube.
I de næste episoder af Danmarks Vildeste Job kan man følge 12-årige Marie, der har vundet dinopasser-tjansen.
Danmarks Vildeste Job-kampagnen startede for en måned siden med et opslag og en video på Facebook, der appellerede til, at man søgte Danmarks vildeste job som dinosaurus-passer.
Opslaget skabte god resonans på Facebook med over 300.000 visninger, 531 delinger og gav i omegnen af 1000 mere eller mindre seriøse ansøgninger.
Herover kan du se det FB-opslag, der dannede udgangspunkt for kampagnen, der nu er udkommet med en webisode.
Frederik Drucker Ibfelt fra Marvelous har været creative lead på Danmarks Vildeste Job-kampagnen. Han fortæller at webisoden, hvis mål er at underholde og skabe interesse om Dinosaurskoven blandt – især sjællandske -børnefamilier, er inspireret af DR-Ramasjangs programmer, som både kan underholde børn og voksne.
Men hvordan opstod selve idéen til Danmarks Vildeste Job?
”Jeg legede med idéen om, at jeg selv fik en dinosaurus, og hvad jeg i så fald skulle stille op med den. Hvordan skulle jeg passe den, og hvor skulle den bo?”
Det er jo ikke fordi, at første episode af Danmarks Vildeste Job ligefrem stor-oser af production value. Er det på grund af begrænset budget eller er der en tanke bag?
”Det er et kreativt greb, vi har foretaget helt overlagt. Vi vil gerne have at folk kan tro, at de sidder og ser optagelser fra ægte jobsamtaler – som så er sluppet ud”.
Idémanden bag Danmarks Vildeste Job – Frederik Drucker Ibfelt fra Marvelous. Foto: Emil Nørlund.
Nu er det jo en kampagne, der kører på Facebook. Men børn må jo ikke have Facebook profiler. Er det så det rigtige kampagne-medie i forhold til denne kampagne?
”Målet er, at far og mor ser det på Facebook og så deler det – altså viser det – til deres børn. Og det sker helt naturligt. Bare i det første opslag var der mange, der anbefalede deres børn at søge jobbet”.
Første afsnit varer 4 minutter og 26 sekunder. Jeg ved godt, det er vildt med Kagedyst Rosa i castet. Men er det ikke lidt langt til SoMe?
”Det har vi diskuteret, og lavet en opvejning af. Men det her skal jo ikke tænkes som en klassisk reklame, men en web-serie, der har noget på hjertet og vil fortælle om dinosaurusser på en underholdende måde. Og derfor mener vi, at længden kan forsvares. Så længe vi kan holde underholdningen hele vejen igennem, og det mener jeg, vi gør.”
Danmarks Vildeste Job-kampagnen kører til midt i maj.
Den 30.000 kvadratmeter store Dinosaurskoven, der indeholder 22 true-to-size dinosaurusser i sig, åbner den 27. april.