Bureau-mand til tops i spil-selskab

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Det danske spil-marked intensiveres fra nytår, og det vil både bureauer og medier få glæde af. Unibet – med ny ledelse – er aktuel med en kampagne og står til at øge sin tilstedeværelse.

Kim Olesen er netop tiltrådt posten som general manager Denmark for Unibet. Og med et nys liberaliseret spil-marked, der kan imødese en betydeligt øget annoncering, ser hans erfaringer ud til matche den nye situation ganske godt.

Cv’et omfatter således reklamebureau (Kunde & Co), mediabureau (OMD) og medie (Discovery Networks) – og Kim Olesen er tillige dreven i at granske bureau-ydelser, idet han har været adm. direktør og partner i Media Path/Billetts, et medie-auditeringsselskab, der frem til 2009 samarbejdede med Dansk Annoncørforening, og som nu hedder Ebiquity.

Kim Olesens arbejdsfelt som chef for Unibet i Danmark er på mange måder ubetrådt land, fordi udenlandske spil-selskaber ikke har haft lov til at agere åbent på det danske marked. Men nu kan man med en spil-licens agere åbent i markedet. De fleste firmaer spiller dog stadig med lukkede kort, hvad angår ansøgninger om licens.

Lidt vil Kim Olesen dog gerne sige:

“Unibet er engageret i det danske spil-marked, og vi er også i dialog med de danske spil-myndigheder. Unibets position og historik understreger også, at Danmark er et prioriteret marked. Det ses bl.a. i, at vi aktuelt er ude med en kampagne – ganske heldigt timet i forhold til den kommende liberalisering,” siger Kim Olesen.

Unibets bureausamarbejder omfatter Starcom og Suzumuchi, der er et digitalt reklamebureau med fokus på film- og web-produktioner.

“Jeg er lige tiltrådt, og bl.a. af dén grund ønsker jeg ikke at beskrive samarbejderne i detaljer. Men jeg vil gerne sige, at jeg er glad for de løsninger, jeg har set,” siger Kim Olesen.

Han forudser, at i et ellers tilbageholdende annoncemarked for 2012 vil spil-selskaber komme til at skille sig markant ud.

“Vi vil givetvis se en betragtelig vækst i markedsføringen. Der vil så at sige komme nye penge ind på markedet, og bureauerne vil nok også se en chance for at profilere sig på dette område, der hidtil har været monopol-styret,” siger Kim Olesen.

Han vil ikke sætte tal på Unibet, men nøjes – forbeholdende – med at konstatere:

“Hvis tingene bliver ved med at udvikle sig i den retning, som vi har set på det seneste, så vil vi øge vores tilstedeværelse betydeligt.”