Bureau på knæ for kunden

Peter Engholm
25@mail.dk

Republica sank dybt for at vinde en ny kunde – i bogstaveligste forstand.

Fra hårdtslående BZ-budskaber til kærlighed. Og fra et bureau til et andet. Ejendomsselskabet Aberdeen, der udlejer ejendomme og forvalter ejendomsinvesteringer for over 12 mia. kr., vil gerne skille sig ud på markedet og det gjorde man for et år siden med en hårdtslående BZ Nu-kampagne.

Tonen og stilen brød med branchens konservative udtryk.

”Kampagnen var fase 1, hvor vi skulle sikre et kendskab til Aberdeen. Det lykkedes, og nu rykker vi videre til næste fase, hvor vi forklarer forskellen på Aberdeen og de øvrige ejendomsforvaltere,” siger Eva Riedel, Head of Marketing & Communication i Aberdeen.

Og forskellen er ifølge Aberdeen langvarige kunderelationer – baseret på nærhed og ærlighed. En ny kampagne fortæller om at stå sammen i medgang og modgang, når man indgår lejekontrakter. Det handler ikke blot om at se på pris og beliggenhed, men også om at have den rette partner i hverdagen.

”Mange har svært ved at gennemskue ejendomsmarkedet og er bange for at blive snydt, når de lejer lokaler. Aberdeen vil derfor gerne fortælle, at der er forskel på os og alle de andre, fordi vi indleder faste forhold med lejerne og forpligter os til hverdagen hos dem – ikke kun når kontrakten skrives under. Aberdeen er der for evigt,” siger Eva Riedel.

Roll Company skabte BZ-konceptet for Aberdeen, mens det er Republica, der har leveret den mere kærlige tilgang.

I kommunikerer lange faste forhold – og skifter bureau …

”Vi spurgte både Roll Company og Republica om et oplæg. Og her var Republica nu engang bedst. Aberdeen er tilstede, vi er lyttende og løsningsorienterede. Vi vil vise, hvorfor det er bedre at være lejer hos Aberdeen, og at vi mener det seriøst med den evige kærlighed. Vores følelser er autentiske, og dét ramte Republicas kreative chef, Peter Zimmermann, med en æske med en vielsesring, indgraveret Aberdeen forever. Han var vitterlig nede på knæ,” siger Eva Riedel.

Kampagnen foldes ud over de kommende uger i annoncer, online medier, outdoor og via elementer som stress-hjerter og tatoveringer. Budskaberne vises bl.a. på Tuborg Havn og lysavisen på Rådhuspladsen i København, og synges via et soundtrack med udvalgte kærlighedssange til lejerne-in-spe, der således får Aberdeens kærlighed – og hjertelige tilgang til ejendomshåndtering – at føle.

Man taler om 360 graders kommunikation – I vender 180 grader i forhold til BZ-konceptet …

”Begge koncepter aktiverer følelser og energi – både internt og eksternt. De udsendte BZ-mursten var et effektivt element til at skabe opmærksomhed og udtrykte vores oprigtige lyst til at ruske op i branchens måde at kommunikere på. Det skete med humor, og det er der også i denne kampagne, hvor vi siger, hvad vi i forvejen gør,” siger Eva Riedel.