Af Peter Engholm 25@mail.dk

Først Hartmann, Schmidt og Ravns skilsmisse, siden Hartmann & Schmidts betalingsstanding, gjorde, at Profil Rejser blev ramt af to new bizz-bølger, hvoraf den sidste kaldes for ’usmagelig’.

Krisen har skærpet bureauernes new bizz, så det mildt sagt ikke kun er følere, de lægger ud. Da Hartmann, Schmidt & Ravn i begyndelsen af november gik fra hinanden, og da Hartmann & Schmidt halvanden måned senere gik i betalingsstanding, skabte det ikke kun røre på bureauets indre linjer. Den øvrige bureaubranche vejrede morgenluft, og det fik en af bureauets kunder at mærke:

“Ved skilsmissen hos Hartmann, Schmidt & Ravn fik jeg de første henvendelser fra bureauerne, og det kunne jeg til en vis grad godt forstå, for der kunne måske være usikkerhed om, hvor vi skulle fortsætte samarbejdet. Det var der nu ikke,” siger Peter Rasmussen, adm. direktør i Profil Rejser.

Interessen fejlede ingenting, og det er fint med en årvagen bureaubranche, der reagerer hurtigt på nyheder, men næste bølge af henvendelser vakte ikke tilsvarende forståelse hos rejseselskabet.

“Her reagerede man alene på rygterne om betalingsstandning hos Hartmann & Schmidt, og vi blev kimet ned og fik mails fra reklamebureauer, der ikke på nogen måde kendte til situationen. Rejsebranchen kan være slem, men disse henvendelser var direkte usmagelige. Er det virkelig sådan, reklamebranchen er?,” siger Peter Rasmussen.

Hartmann, Schmidt og Ravn vandt i 2009 en bureaukonkurrence og formulerede i efteråret en relancering af Profil Rejser med ny identitet, nyt website og ny strategi. Og den proces fortsætter – med Lars Hartmann og Lars Schmidt, understreger Peter Rasmussen.

“Vi diskuterer for tiden med Hartmann og Schmidt, bl.a. om hvordan modellen kan tilpasses, så vi kan eksekvere hurtigere. Vi kører også noget cross-promotion, og samarbejdet med de to fortsætter ufortrødent. Det ville være helt forkert at stoppe op midt i projektet og begynde at tænke på et nyt bureau,” siger Peter Rasmussen.

Kommentarer

  1. Nej, det er ikke sådan reklamebranchen er. Der findes eksempler på det modsatte, men det er selvfølgelig ikke dem der tegner billedet i et tilfælde som dette. Men når det så er sagt, så synes almindelig anstændighed at være en stadig vigende adfærd, på tværs af hele bureaupaletten herhjemme.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club