Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk

Træd indenfor i en Ipod. Tag med på en minimalistisk tour de force på Nørgård Mikkelsens kontor i København.

Nørgård Mikkelsen fejrede sidste år jubilæum, fordi det var 50 år siden, at bureauet etablerede sig i Odense. I 2013 knopskød bureauet og oprettede en afdeling i København på Vesterbrogade – få hundrede meter fra Hovedbanegården.

Her fem år efter afdelingen slog dørene op, tæller Nørgård Mikkelsen i København 20 ansatte, hvor hovedafdelingen i Odense er 70 mand høj.


Fra afdelingen i København servicerer Nørgård Mikkelsen blandt andet Linje Aquavit, Matas, Honda, Røde Kors og Yousee.

Da jeg rammer 4. sal står direktør og partner, Camilla Nordqvist, og creative director, Esben Ehrenreich, energiske klar til at tage mig med på safari på deres matrikel, som sidste år fik en indretningsmæssig overhaling.

Denne overhaling må siges, at have været en overordentlig æstetisk en af slagsen. For allerede efter få sekunder i bureauets stilrene reception, er det åbenlyst for mig, at der her er tænkt ekstra meget over omgivelserne.

Da jeg i den grad er til fals for gennemtænkt æstetik, har jeg det allerede fra safari-starten lidt som et barn, der rammer sin første slikbutik.

Camilla Nordqvist fortæller om baggrunden for deres indretning, som umiddelbart minder mig om det retrofuturistiske setdesign i Stanley Kubricks Rumrejsen 2001.

“Da vi skulle gentænke vores indretning, gik vi blandt andet efter et arbejdsmiljø, der var åbent, og hvor der var optimale muligheder for at kunne samarbejde på tværs af kompetencer.”

Esben Ehrenreich supplerer:

“Vi ville gerne gøre det lidt anderledes og disrupte tankegangen omkring hvordan et bureau ser ud. Og det er også vores rolle her i København i forhold til hele bureauet – at være kreative og vende tingene på hovedet. Med vores indretning vil vi gerne facilitere kreativitet og samtidig også vise kunderne, at her sidder 20 dedikerede medarbejdere, som tænker på en anden måde.”


Esben Ehrenreich har en master i kommunikationsdesign fra Tyskland og har arbejdet som art director og creative director hos b.la. BBDO, Saatchi & Saatchi og Young & Rubicam. Camilla Nordqvist har også en fortid hos BBDO. 

Inden vi går rigtigt i gang med bureau-rundturen, vil jeg gerne lige vide, hvad baggrunden er for, at man partout skulle have en afdeling i København, når man i så mange år havde klaret sig i Odense?

Camilla Nordqvist forklarer:

”Der er flere formål med, at vi også er i København. Vil skal gerne være den kreative spydspids for hele bureauet ,og det er klart, at vi kan tiltrække nogle lidt andre kræfter – især kreativt set – når vi ligger her. Overfor kunderne giver det os også mere pulling power og nærhed. Kundepotentialet er simpelthen blevet større af, at vi har konsolideret os her, og vores placering her i hovedstaden gavner synligheden på markedet. På den måde fungerer vi som et slags flagship“.


Nørgård Mikkelsens nye lokaler stod færdige i 2017 og blev udviklet sammen med arkitekten Peter Wedel Wedellsborg.

Hvad har været jeres visuelle inspiration for jeres nye bureau-look? 

Esben Ehrenreich, der tydeligvis er mere end almindeligt design-interesseret, fortæller:

“Inspirationen er b.la. kommet fra den tyske minimalistiske designer Dieter Rams som blandt andet designede nogle fantastisk flotte og enkle vækkeure, transistorradioer og pladespillere for Braun i 50’erne og 60’erne. Dieter Rams designede ud fra parolen Less, but better og jeg synes det er fantastisk at tænke på den måde. Rams inspirerede også Apples designer Jonathan Ive til designet bag Ipod’en.”

Nedenfor kan du se en Dieter Rams-designet radio fra 1958 og Apples Ipod fra 2001. Om ikke identiske, så er ligheden slående.


Esben Ehrenreich fortæller videre om, hvad der har ageret som inspiration til Nørgård Mikkelsens nye klæder, som han har været initiativtager til:

“Udover Dieter Rams, så er inspirationen hentet fra japansk minimalisme, skandinavisk funktionalitet. Og så har vi også fokuseret meget på lys, og hvordan det kan bruges og brydes. I forhold til lys, så har Acne Studios (svensk fashionbrand, red.) været en stor inspiration. Når jeg har været rundt om i verden og skyde kampagner, f.eks i Tokyo og New York, har jeg studeret Acnes butikker. De har et meget åbent miljø, nærmest ingen logoer og så arbejder de meget med farvet glas”.

Billede af Acne Studio i Milano, et miljø der har dannet inspiration til Nørgård Mikkelsen hamskifte.  Foto: Esben Ehrenreich.

For at sætte det hele lidt i perspektiv, får du her nedenfor et billede af, hvordan Nørgård Mikkelsen i København så ud før renoveringen i 2017. Døm selv.


På det gamle Nørgård Mikkelsen var bureauets pil-logo (som nu er udskiftet) næsten at finde overalt. På bureauet anno 2017 er det nærmest umuligt at opstøve et logo, hvilket er fuldt overlagt.  

Som jeg bevæger mig rundt på bureauet, kan jeg ikke undgå at tænke, at det må have kostet en halv bondegård at få lokalerne til at ligne en beboelig Ipod.

Men det har faktisk ikke kostet alverden at upgradere lokalerne, fortæller Camilla Nordqvist:

”Helt fra starten da vi formulerede vores ønsker til arkitekten, så var det ud fra devicen think smart. Vi ville ikke gå ud og lave det store forkromede setup med palisanderborde og danske klassikere. Det handlede om at få mest muligt ud af, hvad der var til rådighed og tænke kreativt ud fra de rammer. Så det var bestemt ikke et tag-selv-bord.”

Hun fortsætter:

“På sin vis kan vores tilgang til indretning overføres til arbejdet med vores egne kunder, hvor vi også arbejder inden for nogle fastlagte rammer, og det marked, der er. Så er kunsten at være kreativ og innovativ i forhold til, hvordan man inden for de rammer kan bryde med det forudsigelige.”

Som vi entrerer Nørgård Mikkelsens store røde møderum, kan jeg virkelig ved selvsyn – på denne belejligt skyfri vinterdag – se hvordan lyset virkelig har noget nær optimale forudsætninger for at florere i bureauets lokaler.

Esben Ehrenreich er tydeligvis fan af lyset:

“Lige nu er lyset fantastisk. Og det var tanken bag det hele, at der skal opstå noget særligt, når lyset passerer gennem disse farvede, men transparente glasvægge. De forskellige farver interagerer, og gør det smukt, og jeg synes, at det skaber et miljø, hvor det er fedt at arbejde. Lyset ændrer sig i løbet af dagen, og forandrer løbende lokalerne, og det giver en energi, som jeg tror er fordrende for tankeprocesserne.”

Camilla Nordqvist ellaborerer på Esbens lys-tanker:

’Lyset bidrager også til hele vores perspektiv-tilgang. Vores holdning er, at man altid skal prøve at se ting i et nyt perspektiv. For hvis man ser ting, som man plejer at se, men i et andet perspektiv, så ser man måske nye muligheder.”


Camilla Nordqvist og Esben Ehrenreich ved bordtennismødebordet i bureauets store mødelokale. Det kaldes i øvrigt Carolyn Davidson opkaldt efter den designstuderende, der designede Nike-swooshen i 1971 for den nette sum af 35 dollars. 

Hvorfor har I et bordtennisbord som mødebord? 

“Der er ikke nogen nyhedsværdi i at have et bordtennisbord på et bureau. Det har man jo set mange gange. Men at man bruger det som bordet i ens mødelokale, hvor man f.eks. holder kundepræsentationer, det synes jeg er ret nyt og fedt. At vi står samme sted og spiller bortennis, når det er fyraften, som vi præsenterer vores idéer og løsninger, synes jeg, at der kommer en ret fed og facetteret energi ud af. Det gør også kundemøder mere afslappede og mindre formelle, når man sidder med et net imellem sig”.


Det sker tit at bureauets folk, ligesom Esben og Camilla, sætter sig ud nyder udsigten over hjertet af København.


Esben Ehrenreich og Camilla Nordquist er enige om, at udsigten fra hjørnekontoret, er noget af det de sætter mest pris på ved Nørgård Mikkelsens lokaler. Det er B-punktet, Bureaupunktet. 

Inspirerer udsigten jer?

Camilla Nordqvist fortæller:

“Jeg elsker at stå her. Det er sådan rigtig corneroffice-agtigt. Det er fedt at stå her og se hen til Rådhuspladsen.”

Hun fortsætter:

“Det er en ret vild energi, der kommer til en, når man står her og ser ud af vinduerne. Man kan se nogle ret anderledes ting. Om det er en stiv grønlænder eller en hestevogn med orkester bagi, der er et helt andet leben i det her område end andre steder i København. Der er tit drama med civilpolitivogne og slåskampe eller et røveri i banken nedenfor.”

Esben Ehrenreich tilføjer:

“Jeg har to gange set nogen, der stjæler en cykel. Man kan ikke rigtig nå at reagere, men får da nogle indsigter i, hvordan man muligvis kunne forhindre et cykeltyveri ud af det.”


Udsigten fra Nørgård Mikkelsens hjørnelokale. 

Fra hjørnelokalet bevæger vi os ind til bureauets kontorpladser, der også adskiller sig en del fra, hvad jeg er vant til at se i den sammenhæng. I den ene afdeling sidder alle ansatte, som du kan se nedenfor, på én lige række.


Fire på stribe. Medarbejderne på Nørgård Mikkelsen er (tydeligvis) glade for deres atypiske sidde-opstilling.

Camilla Nordqvist fortæller:

“Vi har lavet det her langbord langs vinduet, fordi det er fedt at sidde og arbejde ved siden af hinanden og samtidig kunne kigge ud på byen – og få lyset ind på sig. I starten sagde folk: ‘Skal vi sidde der side om side, og hvordan bliver det’. Men nu efter en tilvænningstid elsker de det alle sammen, og der er ikke nogen, der vil fjernes derfra. Der er kommet kamp om de pladser.”

Esben Ehrenreich bemærker:

”Den eneste downside er, at man kan gå og kigge på alle skærmene – og det måske kan være lidt stress.”

Næste stop på safarien er et af de få steder på bureauet, hvor der faktisk ikke er helt rene linier. Bureauets Creative Wall.

Esben Ehrenreich fortæller:

“Det er vores kreative væg, hvor alle har lov til at hænge noget op. Her mødes vi om mandagen og holder opstartsmøde. Der står originals for oven, og det er det eneste kriterie for det man opsætter – det skal være en ægte ting. Det kan være noget spændende, som du finder på gaden eller bare har en sjov farve – anything. Der er med tiden kommet en del lag på lag, hvor folk bygger videre på det, som andre har hængt op.”

Her har en medarbejder hængt en ægte pose fra en af bureauets kunder, Sunset, op.

Umiddelbart foran den kreative væg står der et bordfodboldbord. Hvis man kigger lidt nærmere på det, opdager man, at reklamerne på bordets bander ikke alle er generiske.

McKenzie’s-reklamen er en hyldest til bureauets kreative trainee Alexander MacKenzie, som ser sådan her ud IRL:

Mens jeg skyder portrættet af MacKenzie, har Camilla Nordqvist og Esben Ehrenreich taget plads i Eugene Cernan.

Det viser sig nemlig, at alle mødelokalerne på Nørgård Mikkelsen er opkaldt efter historiske personer, som har en god historie.

Esben Ehrenreich fortæller:

“Eugene Cernan var den sidste mand på månen. Alle kender den første mand på månen, Neil Armstrong, men ingen kender den sidste. Eugune skrev sin datters initialer på månen, da han var der.”

Camilla supplerer:

“De små historier bag mødelokalerne gør dem mere spændende – og som du kan høre, så kan man bruge dem til smalltalk, og det gør, at du bedre kan huske navnet på lokalet, bagefter.”

I Eugene Cernan er der et bord i to planer. Det viser sig, at dobbeltdækkeren er specialdesignet til bureauet.

Esben Ehrenreich fortæller:

“Bordet er inspireret af en amerikansk kunstner og designer, der hedder Donald  Judd. Han havde en filosofi om, at ting skulle kunne bruges til noget mere end bare den typiske funktion. Det her er på en måde et meta-bord, hvor vi kan lægge ting væk under bordet, når vi arbejder, så det ikke roder. Der ligger f.eks. tit mobiltelefoner i underste lag.”


Under bordet kan man lægge de ting, som man ikke lige skal bruge og på den måde undgå rod. 

På Nørgård Mikkelsen hader man whiteboards, derfor er de farvede glasvægge tænkt til, at man kan skrive på dem, og på den måde også få en ekstra funktion ud af dem. Camilla Nordqvist illustrerer koncentreret konceptet.


Camilla Nordqvist er ved at skrive Nørgård Mikkelsens kernebegreber innovation og kommunikation på glasvæggen.

Efter halvanden times bureau-safari, er jeg ved at være godt tørstig. Ikke på info dog, den har jeg fået mere end nok af. Men det har været spændende. Og samtidig har jeg også fået syn for sagen, fået opdateret min opfattelse af Nørgård Mikkelsen, og min indre æstetiker er mættet.

Inden jeg takker af for i dag til mine to safari-guides, bæller vi i samlet trop hver en Coca-Cola Zero. Jeg ved ikke om 0’et er en del af bureauets minimalistiske tema,  Zero’en er faktisk det eneste på denne bureau-safari, som jeg ikke finder helt overbevisende.

Less, but not better. Giv mig en cola med sukker, tak. Ellers slår jeg flikflak.

Tak til Esben Ehrenreich, Camilla Nordqvist og resten af Nørgård Mikkelsen for gæstfriheden.

Til slut en lille omgang fotobombing Bureaubiz og Nørgaard Mikkelsen imellem..

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer