Letbanen på Ring 3 skal fremme mobiliteten og udviklingen i et område, der allerede er fyldt med virksomheder, boliger, handelsliv og uddannelsesinstitutioner.
Det er et projekt af et enormt omfang. Og en af de vigtigste ressourcer og letbanens kommende ansigter udadtil, bliver de mennesker, der skal sidde i førersædet på de nye letbanetog.
I foråret udskrev Metro Service, der står for driften af Letbanen på Ring 3, derfor en bureaukonkurrence for at finde det rigtige bureau til at udvikle og udfolde rekrutteringskampagnen og valget faldt på TBWA\Connected.
I første omgang er målet at rekruttere 120 letbaneførere ud fra en bruttomængde på 1.100 ansøgere og da en stor del af disse må forventes allerede at være i job, kan der ikke blot rekrutteres blandt de ledige – især ikke i et jobmarked præget af lav ledighed. Derfor har en del af strategiarbejdet været at identificere de mest typiske irritationsmomenter, som forskellige faggrupper i samme lønsegment oplever i deres hverdag, for dermed at positionere jobbet som letbanefører som et godt alternativ til deres nuværende karriere.
“Letbanen på Ring 3 er en vigtig udvidelse af vores forretningsområde og der er ingen tvivl om, at de medarbejdere, som vores kunder vil møde i hverdagen, bliver en af de afgørende faktorer for letbanens succes og for hele kundeoplevelsen. Så det har været vigtigt for os at vælge et bureau, der har forstået at formidle, at jobbet som letbanefører faktisk er ret attraktivt – og så gøre det på en enkel, nærværende og synlig måde”, siger Mikkel Lindblad Szlavik, der er kommunikationschef i Metro Service.
Samarbejde med Metro Services øvrige bureauer
Hos TBWA\Connected er man klar til at indgå i et tæt samarbejde med Metro Services øvrige bureaupartnere.
“Vi er virkelig stolte af at have vundet opgaven og glæder os både til samarbejdet med Metro Service og deres øvrige bureauer. For eksempel er der allerede udviklet en smuk employer branding-kampagne af Friday, som vi har haft et godt samarbejde med i forbindelse med Arrivas nylige transformation til GoCollective. Så vores kampagne kommer selvfølgelig til at integrere sig godt med deres tanker og visuelle stil, men vil tilføje et mere reaktivt kommunikationslag, der minimerer afstanden mellem tanke og handling,” siger Charlotte Gjessing, account director hos TBWA\Connected.
Konceptet er udviklet af TBWAs to creative directors, Peder Stryhn og Ulf Westmark, og den digitale iscenesættelse håndteres af TBWAs digitale afdeling The Engine, mens mediebureauet SkruOp står for OOH-delen. Kampagnen går i luften efter sommerferien.