Rosenstand & Kyllebæk skifter navn til Oktan Kbh. og indfører samtidig en ny organisation.
Det sker ved, at den ene af partnerne, Joachim Rosenstand, sælger sin andel, og samtidig knytter man to nye kreative profiler til bureauet. Den ene er Anders Damstedt Faber, der frem til januar i år havde 12 år hos Kunde & Co som AD’er og kreativ direktør for bureauets digitale afdeling.
Den anden nye kan ikke offentliggøres endnu, men fælles for alle de kreative profiler bliver, at de ved siden af deres virke for Oktan Kbh. også vil beskæftige sig med egne projekter.
Bureauet kalder det selv en moderne hybrid imellem det klassiske ansættelsesforhold på et reklamebureau og free-agent princippet inspireret af den voksende deleøkonomi.
“Jeg ser det som et koncept for bureauet. Vi får et bredere og tungere tilbud til kunderne, og de tunge profiler får en mere fleksibel hverdag, som jeg tror mange efterspørger i dag,” siger adm. dir. Søren Kyllebæk.
Han karakteriserer navneskift og organisation som et udtryk for, at bureauet har justeret sin position, som leverandør af kreativt brændstof til kommunikationsløsninger med et digitalt omdrejningspunkt.
F.eks tilfører Anders Damstedt Faber både koncept, idé og strategiske kompetencer i forhold til bureauets digitale tankegang og eksekvering.
Den norsk baserede bureaugruppe, MB-Skandinavia, har allerede en ejerandel af bureauet, og med overtagelsen af Joachim Rosenstands ejerandel vil MB-Skandinavia have majoriteten.
Oktan er et navn, der allerede eksisterer i gruppen – men overvejende i form af en række mindre lokale bureauer. Oktan Kbh. skal således fortsat være et bureau med dansk fokus, men man har fælles kunder med Oktan-bureauer i Norge og Sverige, og derfor var det naturligt at tage dette navn.