Bureau stempler ind i kampen om PR-tronen

Peter Engholm
25@mail.dk

Hvem der er Danmarks største PR-bureau, kan først endeligt besvares til sommer. Men Operate har efter et forrygende regnskab påtaget sig favoritrollen.

Operate er vokset i en sådan grad, at det lige nu kun er Geelmuyden.kiese, der ligner en konkurrent til være Danmarks største PR-bureau.

Geelmuyden.kiese er fusioneret med House of Communications, og de to lagt sammen var i 2014 på niveau med Operate i 2015. Hvis man omvendt så regner Operates søsterbureau, Operate Technology, med, så efterlades der næppe tvivl om, hvem der er størst på PR-siden herhjemme.

Operates store vækst overrasker lidt, for bureauet investerede intenst i nye folk i 2015. Og dét lyder som optakten til en klassisk bureau-forklaring på, at bundlinjen er skrumpet.

Men det modsatte er tilfældet hos PR-bureauet, som i et investeringsår formåede at øge bruttoavancen med 30 pct. og overskuddet med 50 pct.

”Vi er godt tilfredse. Og resultatet er næsten bedre, end vi havde regnet med,” siger Per Rystrøm, der er direktør i Operate.

Hans forklaring på væksten bygger dels på kompetencer, dels på digital tilgang:

”Vi baserer os på dobbelt-kompetencer; vi skal vide meget om komplekse områder, f.eks. skattelov, og være syleskarpe på kommunikationsdisciplinen, hvad enten det er sociale medier eller den digitale kunderejse.”

Om den digitale tilgang lyder det fra Per Rystrøm:

”Langt de fleste projekter bliver tænkt digitalt fra start, og vi har fået mange nye kolleger med digitale kompetencer. De fleste af de 20 nye folk, der startede i huset sidste år, er specialiseret på det digitale område.”

Blandt 2015-aktiviteterne nævner Operate

  • Over 30 public affairs-projekter – herunder at hjælpe 70 familieejede virksomheder med at sætte fokus på problemer med generationsskifter.
  • Over 50 projekter, hvor der er arbejdet med adfærdsændringer hos målgrupperne – bl.a. vandt bureauet et udbud hos Skat om at lave kampagner målrettet virksomheder og borgere i de kommende år.
  • Flere end 150 kunder fik løsninger inden for digital kommunikation

Mens konkurrenten Geelmuyden.Kiese har fusioneret, er Operate gået den modsatte vej – med knopskydninger. Søsterbureauet Operate Technology (tidl. Operate IT) beretter om et 2015, hvor toplinjen er vokset med 40 pct. og bundlinjen med 80 pct. 

Dertil kommer Operate Experience, der har speciale i oplevelseskommunikation. Bysteds tidligere adm. direktør Bo Søby er direktør for Operate Experience, der er etableret i 2015 og først afgiver årsregnskab til næste år.

Om 2016 siger Per Rystrøm:

”Det ser fornuftigt ud. Vi har en målsætning om – hen over flere år – at vokse med 10 pct. om året. Og vi vokser også i år. Vi investerer fortsat i folk, for vi skal blive stadig skarpere. Hvor det i dag er godt med en SoMe-ekspert, så går kravene i retning af f.eks. en Snapchat-ekspert … inden for energi-området. Og når vi – på kundens vegne – skal udkomme og ændre folks adfærd, så skal vi kunne stille med 1 strateg og 6 mega-eksperter.”

Nøgletal for Operate

  • Bruttoavance 38,737 mio. kr. +29,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 944.805 kr. +10,6 pct.
  • Lønandel 64,8 (69,7)
  • Resultat af primær drift +9,369 mio. kr. +49,0 pct.

Nøgletal for Operate Technology

  • Bruttoavance 5,88 mio. kr. +42,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 933.333 kr. +8,3 pct.
  • Lønandel 61,9 (63,9)
  • Resultat af primær drift +0,92 mio. kr. +81,5 pct.