Bureau til logoet? Nej, en pløjemester

Zandra Damsgaard

Når man lever af at rådgive landbruget, må markedsføringen af et nyt navn og logo nødvendigvis involvere en sand pløjemester.

Hvad gør to landbrugsvirksomheder for at markere en nylig fusion? Facebook? Tv? Print?

Næh, de sætter da ingen ringere end danmarksmesteren i pløjning på opgaven.

Rådgivningsvirksomheden Sagro er en fusion mellem Jysk Landbrugsrådgivning og Heden & Fjorden, og virksomhedens navn og logo står nu knivskarpt i den midtjyske muld.

Det 270 meter lange og 90 meter høje logo er ifølge Sagro et af verdens største og overgår såvel Coca Colas logo på en chilensk bjergvæg som Kentucky Fried Chickens ditto i Mojave-ørkenen i Nevada.

Bag den kunstneriske udførelse står den regerende danmarksmester i pløjning, Søren Korsgaard, der ved VM i England i september hentede en bronzemedalje hjem til fædrelandet.

De praktiske udfordringer i forbindelse med denne markedsføring var således ikke casting og lyssætning, men tekniske problemer med traktoren, otte sekundmeters blæst og deraf følgende bøvl med en drone.

Det er Art Director i Sagro Kommunikation, Jakob Mikolajewicz, der har designet bomærket, mens Heidi Hönger (ligeledes Sagro Kommunikation) har udviklet skriften.

Det er  også Jakob Mikolajewicz, der har udarbejdet storyboardet til filmen, som er skudt og redigeret af Jacob Nielsen, Geyserfilm, Silkeborg.