Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

For anden gang på kort tid opfinder et bureau et nyt ord – ord, der i begge tilfælde sænker den løftede pegefinger og trækker mundvigene opad.

Et enkelt ord, et nyt ét tilmed, kan ændre udgangspunktet for en hel kampagne. Sikkert gammelt nyt for bureaufolk, men det ændrer ikke ved, at der inden for godt en uge er set to eksempler på netop dette – i øvrigt holdningskampagner begge to.

For godt en uge siden tog Envision, på vegne af Ministeriet for Børn og Undervisning, fat på en anti-fraværskampagne, Godt Du Kom – her var ordet, og dermed tilgangen, en tilstedeværelses-kampagne, der hylder det glade nærvær frem for at udstille fraværet.

Og nu er Wasabi ude med et fremstød for AIDS-fondet, der tager fat på den ubegrundede frygt mange danskere har for at blive smittet i situationer, der reelt er ufarlige. En frygt, der gør, at mange hiv-smittede oplever, at andre tager afstand fra dem og behandler dem anderledes.

Det ville nok være en kende for kækt at lege med ordene om, at enkelte bureaufolk har fået en diagnose, men de færreste har opfundet en – ikke desto mindre er det, hvad Wasabi har gjort i form af HIVfobi.

“En fobi er en irrationel og ubegrundet frygt, der kan behandles, og et prædikat, ingen af os ønsker. Det indkapsler problemstillingen i et enkelt ord og en hurtig søgning på nettet viser, at danskerne har taget begrebet til sig de første 14 dage,” siger Verner Bager, partner i Wasabi, i en pressemeddelelse.

Kampagnens omdrejningspunkt er websitet, hvor man kan teste, om man vitterligt har HIVfobi. Spørgsmålene er ledsaget af animerede piktogrammer, og man kan se film, med manus fra Rytteriet, om, hvor galt det kan gå, hvis det (altså HIVfobi) ikke behandles i tide.

13.000 har indtil videre gennemført testen online, siden kampagnen blev lanceret med en biografreklame for 14 dage siden. Kampagnen, der fortsætter frem til februar, kulminerer i dag, torsdag, med World Aids Day, hvor der er en HIVfobi klinik ved Rundetårn i København, og frivillige deler HIVfobi tests ud i hele landet.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer