Af Finn Graversen, journalist

TBWA og Connected/Propellos flytter sammen - og gør det med en ambition om, at det skal udvikle sig til mere end et bofællesskab.

“Man har brug for nogen at spille bold med”, lød det bl.a. fra TBWA-direktør, Erich Karsholt i forsommeren, da han i en artikel på Bureaubiz gjorde sig nogle overvejelser om, hvordan man som bureaudirektør kan sikre sig en rolig nattesøvn i en buldrende krise som f.eks. corona.

Den artikel har nu fået et helt konkret resultat. TBWA’s lokaler i hjertet af København bliver rammen om et nyt bureaukollektiv bestående af TBWA og Connected sammen med Propellos.

Kollektiv betyder, at de flytter sammen – men de gifter sig ikke. Der udveksles ikke ejerandele mellem parterne eller andre formalia. De vil fortsat være selvstændige bureauer, der fortsætter hver deres virke for både kunder og med de samarbejdspartnere, de i den forbindelse har. Men det er alligevel mere end et bofællesskab.

Erich Karsholt fortæller, at Connected kontaktede ham efter artiklen, og at det førte til en række kaffemøder, der startede med en snak om kvadratmeter, men som viste et potentiale for at få meget mere ud af hinanden.

”Både Connected og TBWA er i den heldige situation, at vi har nok at lave – faktisk har begge bureauer ret travlt. Så sammenflytningen handler ikke så meget om at spare på de faste udgifter, men om at kunne skabe synergi og styrke begge bureauer ved at dele ressourcer i hverdagen og sætte de helt rigtige kompetencer i spil over for vores respektive kunders udfordringer – uanset om de kommer fra det ene eller det andet bureau.” siger Erich Karsholt og tilføjer:

“Der er ikke en overordnet plan for, hvad vi skal sammen. Samarbejdet skal vokse naturligt ud af den nærhed, der ligger i at bo sammen.”

TBWA og Connected er begge reklamebureauer, mens Propellos er stiftet oprindeligt som et bureau med fokus på webdesign og branding, men siden har udviklet speciale i inbound marketing/marketing automation. TBWA har mange kunder på strategisk og kreativ kampagneudvikling, mens Connected har mange kunder på below-the-line og brandactivation.

“Der er et ret stort kompetenceoverlap mellem os og TBWA, men alligevel også en masse værdiskabende forskelle. TBWA har helt klart en stor strategisk styrke, som vi – og vores kunder – vil kunne drage stor nytte af. Omvendt vil både vi og Propellos også kunne tilføre en masse nye kompetencer. Selvom vi er et full-service-bureau, der arbejder på at samle vores mange ydelser i en integreret sammenhæng, er vi stadig stærke på btl/brand activation og Propellos på inbound marketing og marketing automation,” siger Connecteds adm. dir. Jakob Kaare Jensen og tilføjer:

“Sammen med TBWA vil vi blive endnu bedre til at leve op til vores navn ved at skabe værdifulde forbindelser mellem brands og mennesker gennem solid kreativitet tilrettelagt i integrerede kommunikationsforløb.”

Facts om bureauerne
TBWA blev grundlagt i Paris i 1970 og hører nu til blandt de førende bureaukæder i verden – global agency of the year i 2019 – og kom desuden på listen over verdens mest innovative virksomheder sidste år.

Erich Karsholt overtog TBWA\Copenhagen i 2018 i et management buy-out og driver stadig bureauet i et tæt samarbejde med netværket. 

Udover Erich Karsholt består TBWAs ledelse af strategic director Louise Sonne Thaning.

Connected har rødder tilbage til starten af 90’erne under navnet Manipulation, men skiftede navn til Connected i 2015. Ambitionen er at skabe mere værdifulde forbindelser mellem brands og mennesker gennem solid kreativitet tilrettelagt i integrerede kommunikationsforløb, der skaber konsistens for brandet og mere individuelle kunderejser gennem nutidens fragmenterede medielandskab. Denne ambition lå også til grund for købet og integrationen af digitalbureauet Propellos, der er specialiseret i inbound marketing og marketing automation. 

Connected ejes og drives af CEO Jakob Kaare Jensen, creative director Ulf Westmark-Højelsen og senior AD Jeppe Meinertsen. 

Propellos blev etableret i 2010 – oprindelig med fokus på webdesign og branding, senere også med speciale i inbound marketing/marketing automation. Propellos ejes dels af Connected, dels af bureauets tre ledende medarbejdere CEO Jacob Mohr Hansen, creative director Thomas Altamirano og Jan Bøgely, der er kontaktchef. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club