Af Finn Graversen, Peter Engholm og Pia Osbæck

Fra vores egen verden: Med en journalistisk udadvendthed og en økonomisk tilbageholdenhed har Bureaubiz ikke blot overlevet sine tre første år, men også vokset sig stor.

Mens alle danskere nød det fantastiske påskevejr, rundede Bureaubiz en mærkedag – når vi selv skal sige det. Vi blev nemlig tre år i lørdags.

Og selv om tre år ikke har bragt os meget over spædbørnsalderen, så vil vi tillade os at prale lidt med, at vi er vokset støt lige siden de første dage, hvor der blot var 4-500 modtagere af vores daglige nyhedsmail.

I dag nærmer vi os 7.000 adresser hos bureauerne og de store annoncører. Vi læses af flere – tallet for unikke brugere er på månedsbasis omkring 30.000 – et tal der selvfølgelig langt fra kan sidestilles med personer. Men det underbygger dog, at vi har kontakt med flere end 7.000 hver måned.

Alle disse brugere klikker på vores artikler, klummer og jobannoncer i et omfang som betyder, at vi kan tillade os at sammenligne os med andre sites inden for reklame-, marketing- og kommunikationsverdenen.

I februar opnåede vi 189.785 visninger – godt nok langt fra Kforums 472.688 visninger – men pænt på niveau med vores gode eks-kolleger på Markedsføring, der i samme måned havde 180.377, og Mediawatch, der havde 197.795.

Bureaubiz henter sine tal fra Google Analytics, Markedsføring og Mediawatch får deres fra FDIM. Ikke direkte sammenligneligt, ganske vist, men når det gælder sidevisninger har vi ladet os fortælle, at man med rimelighed godt kan sammenligne.

Februar var en kort måned indeholdende en vinterferie. I marts kom vi op på næsten en kvart million sidevisninger. FDIM-tallene for marts er endnu ikke tilgængelige.

Med til billedet – men ikke til ovenstående statistik – hører, at Bureaubiz fra første færd har haft en samarbejdsaftale med Børsen, således at mindst en af vores historier dagligt lægges på www.borsen.dk/medier – og da vi for nylig lancerede et redesign af Bureaubiz, rykkede parterne tættere sammen, således at man nu kan læse nyheder fra Børsen på vores site, og der er et link til alle vores historier på Borsen.dk.

I den første tid efter lanceringen 24. april 2008 sad vi med følelsen af at være på fornavn med vores læsere – den nærhed har naturligvis ændret sig en kende i takt med vores konstante vækst, men det har ikke ændret på vores tilgang til bureaubranchen: At være tæt på den, fordi den er spændende og sjov.

Vi mener også, at bureaubranchen fortjener opmærksomhed, fordi den – og dens kunder – skaber en enorm værdi.

Desværre kan vi ikke sige, at den værdiskabelse har ramt os i samme omfang. Bureaubiz har ikke gjort os rige pengemæssigt.

Vi har aldrig haft nogen rig onkel eller organisation i ryggen, og når vi udkommer på nu 4. år, så skyldes det dels systemer, som Composite og Metimus har stillet til rådighed, dels et design, som Zupa og Deducta har leveret – samt en økonomisk tilbageholdenhed, der får jyder til at virke ekstravagante.

Men når alt dette er sagt, så går det dog faktisk efterhånden ganske godt, og vi kravler støt og roligt op mod noget, der ligner en markedsbestemt løn.

Med til tilbageholdenheden hører, at vi ikke har lejet et kontor ude i byen, men alle tre arbejder hjemmefra.

Så efter at have kippet lidt med flaget vil vi i samme jyske åndedrag fejre fødselsdagen ved – at fortsætte med at arbejde.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club