Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Der er en tv-direktør i spidsen, når Erhvervs- og vækstminister Ole Sohns vækstteam for de kreative fag diskuterer.

Der er stor tro på de kreative fag som bidragyder til dansk økonomi, og regeringen har derfor nedsat et vækstteam for kreative erhverv/design, der senest i oktober 2012 skal aflevere anbefalinger til initiativer, som kan styrke vækstvilkårene.

Som opfølgning på vækstteamets arbejde vil regeringen udarbejde en handlingsplan, der kan styrke væksten i de kreative erhverv.

Arbejdet begyndte i fredags, hvor der var et indledende dialog-møde.

Bureaubranchen er dog ikke en så væsentlig del af de kreative fag, at den har skullet deltage i vækstteamets arbejde.

Teamet ledes af TV 2’s adm. dir., Merete Eldrup og består herudover af følgende medlemmer:

  • Eskild Hansen, designdirektør, Coloplast
  • Jesper Moseholm, direktør, Anne Black
  • Patrizia Venturelli Christensen, kommerciel direktør, Kopenhagen Fur
  • Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO, Serious Games Interactive
  • Ulla Brockenhuus-Schack, Managing Partner, Seed Capital
  • Betina Hagerup, direktør, Erhvervsstyrelsen
  • Inge Mærkedahl, direktør, Styrelsen for Videregående Uddannelser
  • Jesper Hermansen, afdelingschef, Kulturministeriet

Ole Sohn forklarer i en udtalelse initiativet på følgende måde:

“Danmark har i dag en række erhvervsmæssige styrker og potentialer inden for f.eks. mode, møbler, design og arkitektur som vi skal blive bedre til at udnytte. Derudover har kreative kompetencer og metoder en stigende betydning for udviklingen af nye produkter og løsninger i det brede erhvervsliv. Flere danske virksomheder skal derfor bruge kreative kompetencer til at styrke deres innovation. Vi ved også, at Danmarks omdømme som kreativ nation spiller en rolle for tiltrækningen af udenlandske investeringer og talenter. Vi er i forvejen kendt for bl.a. vores arkitektur, design og film, og det skal vi udnytte i markedsføringen af Danmark som et land, der er attraktivt at investere og udvikle i.”

Kommentarer

  1. Dette er så endnu et eksempel på hvorfor vi aldrig kommer til at blive kendt ude i verden for andet end møbler og bygninger fra 1960’erne.

    Med det kendskab jeg har til personerne på listen, så gælder der for de 6 af de 8 at:

    Man taler med dem der har en historie,
    i stedet for at tale med dem der har en fremtid.

  2. Det kan da ikke undre nogen.
    Reklamebranchen har jo lige så stille spillet sig selv af banen som seriøse medspillere.
    Seguelas kendte bemærkning: “Sig endelig ikke til min mor, jeg arbejder i reklamebranchen. Hun tror jeg spiller klaver på et bordel” er stadig aktuel.
    Dengang i 60erne var det bare fordi vi betød noget. Var kapitalismens forlængede arm – i dag er vi skyggen af en luder og en lommetyv, efter vi har outsourcet alle de styrker , vi havde dengang. (Mediarådgivning, analyse, produktion etc.)
    Så det er da meget forståeligt at ministeren hellere vil tale med en CEO fra Serious Games Interactive f.eks. Eller en pelshandler.
    Så langt er vi sunket!
    Desværre.
    Skal vi se at komme tilbage, hvor vi hører til – eller skal vi bare tulle videre?

  3. Man kan også vælge at se på det med mere selvtillidsfulde øjne. Hvem gider at sidde i et halvpolitisk udvalg under Ole Sohn, hvor man kan bruge rigtig mange timer på at snakke og snakke, men ikke kan beslutte noget. Og hvor der er lige så langt fra tanke til handling, som der er fra regeringens valgløfter til implementeringen.
    Jeg er sikker på, at de ringer, hvis der virkelig skal ske noget. Så op med humøret!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club