Af Peter Engholm 25@mail.dk

Umiddelbart var information og kommunikation hårdt ramt af oktobers mange konkurser. Men it- og televirksomheder tog størstedelen af skraldet – kun ét bureau gik ned.

Arbejder du inden for it- og kommunikationsbranchen? Måske nok, men du placerer ikke nødvendigvis de to fag i samme båd. Det gør EU imidlertid, og denne branchekode giver et mudret billede af oktober måned, hvor konkurskurven tog et stort spring i den forkerte retning – 581 danske virksomheder gik ned, heraf 27 i it og kommunikation.

Det viser en konkursanalyse fra Experian, der er navnet på fusionen af RKI og Købmandstandens Oplysningsbureau. Men dykker man ned i materialet og ser på de enkelte virksomheder, så tegner det ikke et helt så sort billede for information og kommunikation. It- og televirksomheder tager nemlig broderparten.

Computerprogrammering, databehandling og webhosting stod for 9 konkurser, it-virksomheder (service og konsulentbistand) leverede 7 konkurser til statistikken, mens der var 4 konkurser inden for telekommunikation.

Tilbage var 7 konkurser – med 3 på mediesiden: Talpa Radio Danmark A/S som den mest prominente samt en magasinudgivelse under Advice i Aalborg og Scala Biografer på Axeltorv i København.

Bag sidste 4 konkurser i oktober står 3 produktionsselskaber (bl.a. Bastardfilm) og 1 reklamebureau i form af Fiil Grafisk i Tjele.

En konkurs er altid en trist historie, uanset branche, men for en reklame- og kommunikations-branche, der generelt er under hårdt pres, må en enkelt konkurs siges at være nådigt sluppet, når tallet skyder i vejret alle andre steder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club