Bureauchef vender hjem til Bysted efter fransk visit

Peter Engholm
25@mail.dk

Mogens Holbøll sagde farvel til Bysted – og nu goddag igen efter fire måneder, en erfaring og en madoplevelse rigere. Han genindtræder i bureauets ledelse.

For godt et år siden, i september 2011, blev Mogens Holbøll udnævnt til chef for Bysteds kommunikationsafdeling på 18 medarbejdere. Her skulle han dele ledelsesansvaret med Ulla Hovgaard Ramlau, og samtidig indtrådte han i Bysteds ledelse.

Hans speciale var – og er – kampagner og oplevelseskommunikation. Men i august i år sagde han imidlertid farvel til bureauet, hvor han havde været i fem år. Nu som kommunikationschef i Madkulturen, en styrelse under Fødevareministeriet:

”Før Bysted havde jeg aldrig været på den samme arbejdsplads i over to år. Men her blev jeg konstant udfordret, også organisatorisk. Jeg savnede nok bare at være fag-faglig, altså at dykke ned i et område, og jeg har altid været motiveret for et slå et slag for bedre mad til alle, der er Madkulturens slogan,” siger Mogens Holbøll.

Samtidig kunne der ifølge Mogens Holbøll ligge en god strategi i at være en håndfuld år på et af landets store kommunikations- og designbureauer afløst af en håndfuld år i en lederstilling i det offentlige.

Men således skulle det ikke gå, for efter tre måneder sagde Mogens Holbøll op.

”Jeg så en spændende udfordring i – som en del af en ny ledelse – at være med til at forme og præge Madkulturen. Jeg ville gerne dykke ned i området, men vidste også, at jeg samtidig skulle bygge noget op – jeg blev bare overrasket over, at det i dén grad skulle bygges op fra bunden, og så forduftede ekspertise-ideen. Jeg meddelte Madkulturen, at jeg desværre ikke magtede opgaven,” siger Mogens Holbøll.

Den 1. december vender han så tilbage til bureaubranchen og til Bysted, hvor han genindtræder i ledelsen – ikke som (med)chef for kommunikationsafdelingen, men med ansvar for særlige opgaver.

Og Mogens Holbøll er bevidst om, hvad han vender tilbage til:

”Jeg kender Bysteds grundlæggende værdier og principper – byggestenene til en fed arbejdsplads. Her ledes der med tillid på alle plan, hvilket er stærkt motiverende, og professionalismen udtrykker sig bl.a. i de bedst mulige løsninger til tiden – og til budgettet – samt langvarige kunderelationer – vel at mærke kunder, der opfatter bureauet som samarbejdspartner snarere end leverandør,” siger Mogens Holbøll.

Han tilføjer:

”Der er samtidig en rummelighed i Bysted, siden at man vil have sådan en energisk rødhåret tosse som mig, der konstant ser kritisk på de beslutninger, der træffes. Jeg har brug for kolleger, der gider at lytte til dét, jeg siger – og hjælpe med at sortere fra, til gavn for bureauet og kunder.”

Bysteds adm. direktør, Bo Søby Kristensen, siger om den hjemvendte Holbøll:

”Mogens har været savnet. Vi er nogle stykker, der har måtte løbe ekstra stærkt i hans fravær. Han genindtræder både i ledelsen og i sin keyaccount-rolle med ansvar for en række kunder. Ingen af parterne smækkede med døren – indimellem skal man lige prøve noget andet, det har vi set før, og vi er glade for at byde Mogens velkommen tilbage.”