Af Peter Engholm, journalist

Morten Kristensen – tidligere Mediacom og Gonzo Agency – er blevet adm. direktør i konsulentvirksomheden Enactlab, der fokuserer på corporate activism.

Et skift fra bureaubranchen til konsulentverdenen behøver ikke at være stort – det sker både blandt personer og virksomheder – men Morten Kristensens nye job rummer ikke desto mindre elementer, der gør skiftet usædvanligt.

Morten Kristensen var indtil forrige efterår CEO i Mediacom, og sidste sommer tiltrådte han som direktør i Gonzo Agency. Hos Enactlab har han også titel af direktør, og med sig bringer han arbejdserfaringer med kommunikation, strategi, kunder samt omdømme og holdninger.

Enactlab er en rådgiviningsvirksomhed og et såkaldt handlingslab – en metode, der fokuserer på at skabe forandringer hos mennesker ved at give dem handlerum.

Bestyrelsesformand i Enactlab, Morten Nielsen, siger:

”I Morten Kristensen har vi fundet en direktør, der kan bevæge sig ubesværet i krydsfeltet mellem forretning, kultur og aktivisme. Det er en del af Enactlabs fremadrettede strategi at gå forrest med det, vi kalder corporate activism, hvor virksomheder tager et ansvar for at løse udfordringer i samfundet. Her ser vi Morten være et stærkt aktiv sammen med resten af teamet.”

Morten Kristensen bliver en del af partnerskabet i Enactlab med kognitionsforskeren Kristian Martiny og kommunikatøren og aktivisten Jacob Nossell, der bl.a. var en del af holdet bag Mads Brüggers dokumentarfilm ‘Det røde kapel’.

I spændingsfeltet mellem forskning og aktivisme har Enactlab ifølge Morten Kristensen en platform for at være med til at skabe nogle af de nødvendige forandringer i samfundet, f.eks. diversitet og inklusion på arbejdsmarkedet.

”Virksomheder har faktisk en fantastisk mulighed for at sætte i spidsen for disse forandringer, hvis de formår at mobilisere deres medarbejdere, stakeholders og samarbejdspartnere. Pointen er, at det er faktisk god forretning på bundlinjen, hvis man tager ansvar og udfører handlinger,” siger Morten Kristensen.

Enactlab hjælper med at oversætte og brobygge med ENACT-modellen mellem viden og det levede liv for organisationer, virksomheder og fonde. Blandt kunderne og samarbejdspartnerne er Oxford University, DR, MIT University, CBS og Det Kongelige Teater. Enactlab har desuden et globalt netværk af forskere, kunstnere og aktivister.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club