Bureaudrift i 2012: Hva’ koster det?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Prisen er flyttet højt op på kundernes dagsorden, lyder budskabet fra to regnskabsaktuelle bureauer.

Mere for mindre. Sådan har formanden for Kreativitet & Kommunikation, Mona Juul, formuleret bureaukundernes adfærd.

Og adm. dir. Anna Aagaard fra det fynske bureau, Fingerspitz, siger mere eller mindre det samme.

“Der er et ekstremt fokus på prisen. Man kommer ikke langt ind i en dialog med en kunde, før spørgsmålet kommer: Hva’ koster det? Kvaliteten af arbejdet er kommet længere ned på listen,” siger Anna Aagaard.

Og det er ikke et provinsanliggende. Adm. dir. Karsten Koed fra Gorm Larsen & Zornig har samme oplevelse.

“Hvis man i gamle dage snakkede om Bedre, Billigere, Hurtigere, så var der en erkendelse af, at man kun kunne få to af tingene. I dag forventer kunderne at man kan levere på alle tre ting,” siger Karsten Koed.

Udviklingen er en af forklaringerne på de to bureauers 2012-regnskaber.

Fingerspitz måtte notere den største tilbagegang.

“Hovedvægten ligger på, at vi har oplevet en del kunder drosle meget ned på deres aktiviteter. Det er et tungt marked, og det startede i slutningen af 2011 og har holdt sig igennem 2012. Der er et meget stort omkostningsfokus hos virksomhederne, og det er svært at holde sig ude af prispresset. Selv på mindre opgaver diskuteres der pris,” siger Anna Aagaard.

Hos Gorm Larsen & Zornig var det specielt 2. halvår, der var tungt. Det skyldes bl.a. strukturelle forhold og forskydninger – som dog har flyttet sig ind i 2013, så starten på året ser fornuftig ud.

Men det får ikke Karsten Koed til erklære de tunge tider for overstået.

“At kigge i pipelinen er i dag som at kigge i en tåge. Vores udgangspunkt er, at vi er dem, vi skal være og det skal vi kunne klare os med,” siger Karsten Koed og fortsætter:

“Der er dog også en positiv udvikling i det. Vi har skærpet vores strategiske fokus og defineret de områder, vi vil arbejde inden for. Det har betydet, at vi har sagt nej til pitches, som lå uden for vores fokus. Tidligere skød alle på alt, der havde en puls – det gør vi ikke i dag, og jeg mener, det er udtryk for en professionalisering af markedet.”

Karsten Koed fremhæver desuden, at der i dag er langt større forskel på de kontrakter, der indgås med kunderne.

“Jeg tror ikke, vi har to ens kontrakter, og det er også et udtryk for langt større variation i det produkt, vi tjener vores penge på,” siger Karsten Koed.

Kundernes adfærd stiller desuden store krav til effektiviteten i organisationen.

“Vi ønsker at holde fast i at levere kvalitet, men skal vi kunne levere mere for mindre, så må vi nødvendigvis være mere effektive i dagligdagen,” siger Anna Aagaard.

Nøgletal for Gorm Larsen & Zornig

  • Bruttoavance 18,459 mio. kr. -2,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 738.360 kr. +1,4 pct.
  • Lønandel 81,5 (74,8)
  • Resultat af primær drift -0,892 mio. kr.  (+0,389 mio. året før)

Nøgletal for Fingerspitz

  • Bruttoavance 6,9 mio. kr. -12,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 690.000 kr. +4,8 pct.
  • Lønandel 77,6 (77,4)
  • Resultat af primær drift +0,118 mio. kr. -19,7 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz