Bureauer bør træde i karakter over for kunderne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det er usædvanligt at se et bureau fyre en stor og synlig kunde, som Saatchi & Saatchi har gjort med Danske Bank. Men nyheden rummer noget principielt, mener DDBs direktør.

Saatchi & Saatchi har fyret Danske Bank. En usædvanlig historie, som har trukket betydelig opmærksomhed.

Men også en historie, der kan fremkalde mange spekulationer om årsagen. Den slags vil DDBs adm. dir. Johnny Henriksen dog ikke på nogen måde deltage i.

“Der gemmer sig helt sikkert mange forklaringer, som man som udenforstående umuligt kan forholde sig til. Jeg synes dog, at der i historien gemmer sig noget meget principielt for udviklingen i bureaubranchen,” siger Johnny Henriksen.

For ham handler det om, at magtbalancen mellem bureauer og kunderne i de senere år er tippet til ugunst for bureauerne.

“Den bedste og mest effektive markedsføring kommer ud af et samarbejde, hvor der er en ligeværdighed og en god kemi. Samarbejdet skal helst foregå således, at man jager en fælles sandhed og forståelse,” siger Johnny Henriksen og fastslår, at det er bureauernes opgave at få tippet magtbalancen tilbage.

“De bureauer, som vil være blandt de bedste, er nødt til at insistere på de rammer, under hvilke et samarbejde skal foregå, og være enige med kunden i, hvad der skal til for at flytte kundens forretning,” siger Johnny Henriksen og fortsætter:

“Alt for ofte, “tvinges” bureauerne ud i situationer og i løsninger, som de ikke selv tror på, alene for at tækkes og holde på kunden. Men det er jo under alle omstændigheder kun en stakket frist.”

Han fortæller, at man på DDB er i gang med at indføre en løbende evaluering af kunderne, hvor samarbejdet vurderes på 1) er der en god kemi/forståelse (har man det godt sammen) 2) Laver bureauet de bedste løsninger – og vil kunden købe dem? og 3) er der positiv økonomi i samarbejdet.

“De kunder, som ikke ender i den positive skala, vil vi foreslå en plan for, hvordan samarbejdet kommer tilbage på sporet,” siger Johnny Henriksen og fortsætter:

“Det er bureauernes egen opgave at sikre sig, at vi får de bedst mulige vilkår til at rådgive vores kunder. Og hvis vi ikke formår at skabe dem sammen med kunderne – kan det være bedre, bevidst, at tabe noget på den korte bane – for at vinde på den lidt længere.”