Det har aldrig været nemmere end nu at måle respons og effektivitet.
Og det er ikke blot muligt at måle effekten af en kampagne bagefter, for med real-time targeting, kan man måle undervejs og så gå ind og rette op på en kampagne, mens den er i gang.
Men én ting er hvad bureauerne kan.
Ifølge en ny rapport fra Boston Consulting Group udnytter bureauerne langt fra den nye digitale verden til at skabe resultater for deres kunder.
Tværtimod bruger bureauerne fire ud af fem arbejdsdage, hvor de arbejder på en kampagne med eksempelvis at flytte data fra et system over i et andet eller andet manuelt arbejde, som i virkeligheden burde kunne køre af sig selv.
Rappporten blev i fredags udleveret til en gruppe af ledende topfolk inden for internethandel ved et seminar afholdt af QuantAds, som er et software- og konsulenthus inden for online salg.
Lasse Rasmussen, der er partner i QuantAds, er enig i rapportens konklusion:
”Der er i dag alt for mange bureauer, der sælger ’manuelle processer’ fremfor dokumenterbar værdioptimering, som et resultat af at de ikke har indført tilstrækkeligt software til at styre den voksende data-kompleksitet i online kampagner”.
Ifølge rapporten skyldes ineffektiviteten, at bureauerne ikke har indført de processer og teknologier, der kan strømline en kampagneproces og det betyder altså, at hele 80 procent af et bureaus arbejdstid går med arbejde, der ikke tilfører nogen værdi til kampagnen.
Boston Consulting Group foreslår derfor, at bureauerne indfører lean-processer, ligesom en stor del af erhvervslivet allerede har gjort.
Og så skal de sørge for at få implementeret systemer, der kan tale sammen.
Her spiller annoncørerne dog også en rolle. Rapporten fortæller f.eks. om en annoncør, der havde tre systemer for hver produktkategori og samtidig forlangte, at bureauet skulle bruge alle tre systemer i forbindelse med analyse og rapportering.
Undersøgelsen er foretaget for 24 digitale kampagner på tværs af 15 europæiske reklamebureauer og Danmark er ikke i blandt.
Så måske er det bare bureauer uden for Danmark, der ikke har styr på processer og systemer. Men hvis nogle bureauer skulle overveje at indføre de mest effektive teknologiske værktøjer og processer, siger rapporten at arbejdstiden på en kampagne, kan formindskes med 33 procent.