Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Et social media bureau er flyttet ind i Konstellations kollektiv. Det rummer en interessant detalje; Bureauet er indirekte ejet af to andre bureauer.

I sidste uge kunne Konstellation fortælle om et nyt medlem af bureaukollektivet i kontorerne ved søerne i København. Det drejede sig om social media bureauet Untold.

Tanken i kollektivet er, at de fire bureauer på adressen (Konstellation, KathArt Interactive, Hansen Agenda og Untold) arbejder selvstændigt – men søger samarbejde på projektet, hvor man således kan levere et bredere tilbud.

Men lige nøjagtig i tilfældet Untold er der en detalje, der gør deltagelsen i kollektivet speciel.

Untold er nemlig ejet af Nodes – som det digitale bureau Hello Group og reklamebureauet Adtomic ejer en væsentlig andel af. Og med det ejerskab kan der faktisk også være tale om samarbejdsrelationer den vej.

Men det er sådan set helt i tråd med tidens ånd, mener Hello Groups adm. dir, Jakob Langemark, der også er formand for Nodes.

“Jeg tror helt grundlæggende på, at de fremtidige modeller vil være mere åbne – at vi skal evne at indgå alliancer og konkurrere med hinanden på en og samme tid. Det gælder f.eks. også mellem os og Adtomic. Derfor er det nødvendigt at have nogle forståelige færdselsregler for, hvordan vi optræder i konkrete situationer,” siger Jakob Langemark og nævner deleøkonomi.

Det er en del af det moderne mantra, og det influerer også på f.eks. samarbejdsrelationer mellem virksomheder.

“Vi diskuterede selvfølgelig Untolds flytning, og umiddelbart ville det være mere logisk, at de var flyttet ind hos en af os, for der er bestemt nogle samarbejdsrelationer. Men det kunne ikke lade sig gøre. At de så er flyttet ind hos Konstellation ændrer selvfølgelig ikke på slægtskabet, og derfor gælder færdselsreglerne fortsat,” siger Jakob Langemark og fremhæver, at det helt grundlæggende for at etablere nogle færdselsregler er at sætte kunden i centrum.

Kommentarer

  1. Jeg er helt enig i, at mere åbne modeller er fremtiden. Sådan har det været hos arkitekter og især ingeniører i mange år – måske endda altid. Så kan vi nok også finde ud af det – vi skal bare huske at tage afsæt i kundens behov og at behandle hinanden ordenligt

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club