Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

DRRB kalder på sammenhold og lægger op til bredere samarbejde som modtræk mod et stadigt voksende pres politisk og kommercielt.

I ni år har Bjørn Karsholt stået i spidsen for bureauernes forening, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB). Men inden for en overskuelig fremtid kommer han til at stoppe.

Det er konsekvensen af, at foreningen nu lægger op til en ny strategi, hvor DRRB lægger op til mere sammenhold i branchen for at modstå et voksende pres både kommercielt og politisk.

“Behovet for et nyt og stærkere DRRB er betinget af flere forhold, herunder det ekstreme fokus på omkostninger overalt i samfundet og erhvervslivet, et øget behov for innovation og nye værdiskabende kommunikationsløsninger – og ikke mindst en ny regering med nye dagsordner, som sætter branchen og erhvervslivet under meget stort pres,« skriver Mona Juul i en pressemeddelelse.

Med det udgangspunkt har DRRBs bestyrelse aftalt med Bjørn Karsholt, at han stopper, så der kan etableres en ny ledelse med henblik på at løse de nye udfordringer.

Mona Juul skal nu på jagt efter en ny direktør, og det skal i højere grad være en spindoktor for bureaubranchen, fordi hun ikke mindst venter, at det politiske pres på bureauerne vil være stigende i de kommende år.

“I Danmark har vi tradition for meget selvregulering, og det har fungeret fint, men der er meget der tyder på, at der kommer mere regulering. Derfor er det vigtigt, at vi står stærkt i forhold til at gøre vores synspunkter gældende. Og derfor vil jeg vægte politiske kompetencer højere end branchemæssig indsigt. Her har vi jo en bestyrelse, der så rigeligt har forstand på branchen,” siger Mona Juul.

Hun lægger desuden op til, at den nye direktør skal være en frontfigur – det er ham eller hende, der skal tegne foreningen – ikke formanden. Til gengæld skal bestyrelsen være mere aktiv og holde flere møder for at være et aktivt bagland for direktøren.

Samtidig lægger Mona Juul op til meget mere sammenhold i bureaubranchen – udtrykt ved, at DRRB vil arbejde mod at blive branchens forening frem for en brancheforening.

Helt konkret vil DRRB indføre meget mere differentierede medlemsskaber.

“Om det er et bureau med 8 eller 100 medarbejdere, om det er et free-lancebaseret bureau, om det er et digitalt, media, reklame eller et helt fjerde bureau, så skal vi have en struktur, hvor vi kan rumme dem alle, og det har været svært med de nuværende regler,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Jeg synes aldrig, der har været tydeligere, at vi i branchen har brug for at stå sammen, og at der er brug for en stærk forening til at samle den.”

Afskedigelsen af Bjørn Karsholt er usædvanlig i en forening, der kun har haft to direktør i de sidste 15-20 år. Så hvorfor nu – få måneder før en generalforsamling.

“Vi har diskuteret strategi længe, og nu skal der ske noget. Bjørn Karsholt er kun det mest synlige lige nu, og ved at gå i gang håber vi også at få gang i en dialog om den fremtidige kurs,” siger Mona Juul.

Kommentarer

  1. -herligt med nye kræfter til DRRB. Jeg glæder mig på branchens vegne.Vi meldte bureauet ud ved årsskiftet og så er det herligt at læse, at der netop sker nyt og helt sikkert, dynamisk aktivitet i DRRB.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club