Bureauernes egen-reklamer får comeback ved Creative Circle Award

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Den store kreative pris vil igen, som en slags forsøgsordning, ”identificere og belønne fremragende arbejde”, når det gælder bureauernes egen-annoncer, websites, visuelle identitet m.m.

Creative Circle Award (CCA) hylder i sagens natur altid nyheder, idet de indsendte arbejder skal have været bragt i det forløbne år (inkl. januar i det nye år) og ikke have været indsendt tidligere.

Men i år bliver gamle kendinge bragt til live på ny, når det gælder kategorier.

Størst opmærksomhed samler sig om ”self promotion” inden for både advertising, digital og design. Underkategorien var en del af CCA for godt 10 år siden, hvilket er en menneskealder i bureau-sammenhæng.

“Som altid søger Creative Circle Award at identificere og belønne fremragende arbejde – og dét skabes også, når bureauerne markedsfører sig selv, hvad enten det er printannoncer, egne sites, visuelle identiteter eller noget helt fjerde. Vi har længe holdt denne type arbejde ude, fordi markedsføring af bureauer ikke skal konkurrere med markedsføring af brands. Omvendt er vi – og marketingcheferne – gået glip af meget godt arbejde, som vi forhåbentlig får at se nu, hvor self promotion igen er en del af prisen,” siger David Asmussen, der er bestyrelsesmedlem i Creative Circle og juryansvarlig ved CCA.

Han tilføjer, at self promotion i de tre hovedkategorier er med i en prøveperiode – som udgangspunkt på et år, hvilket vil sige, at bureauerne skal slå til nu og indsende senest 28. januar for at komme i betragtning til awardshowet den 3. maj.

“Ved at have separate kategorier for Self Promotion kan vi altså hylde det arbejde, bureauerne har lavet for sig selv, uden at det konkurerer med det, de laver for deres kunder,” siger David Asmussen

Ved den lejlighed dukker en anden underkategori op igen, nemlig mobil, der har været ude i en kortere periode, men som nu vender tilbage i formodningen om, at der denne gang er tilstrækkeligt mange arbejder, der kan gøre sig gældende.

Special Circle er en genganger fra de senere år, men som noget nyt kan der ikke indsendes i kategorien. I stedet har juryen nu mulighed for at udpege værdige kandidater til prisen, på tværs af kategorier og underkategorier. Det sker på selve jurydagen.

Young Creative Circle Award (YCCA) afholdes sidst i denne måned. Her har bestyrelsesmedlem i Creative Circle, Peter Metcalfe, hidtil ydet en stor indsats – det vil han fortsat søge at gøre, selv om det i sagens natur bliver på langdistancen, idet han netop er tiltrådt en stilling som senior copywriter hos Ogilvy Paris.

Creative Circles formand, Niels Heilberg, oplyser, at man i øjeblikket er i dialog med flere om at fortsætte indsatsen over de unge kreative – ikke kun i forbindelse med YCCA, men også med ungdomsorganisationen Young Creatives, der er selvstændig del af Creative Circle.