Kigger man på regnskaber, så var det to nødlidende virksomheder ude på den jyske hede, der gik sammen i sidste del af 2011.
I.B. & Co gik sammen med Happy Advertising til Happy & Co, og begge bureauer er noteret til underskud i deres seneste regnskabsår.
I.B & Co endda med et så solidt underskud som 3,654 mio. kr.. Året før var resultatet et minus på 2,331 mio.kr.
Men I.B. & Cos adm. dir. – nu bestyrelsesformand i det fusionerede bureau – Bo Jensen har en ganske anden historie.
“Det er rigtigt, at vi kommer ud med et særdeles utilfredsstillende resultat. Men det blev skabt i efteråret 2010. Derfor skar vi til, og vi opnåede en positiv drift i anden halvdel af vores regnskabsår, der løber fra sommer til sommer,” siger Bo Jensen og fortsætter:
“Tilsvarende havde Happy Advertising også sørget for at få orden i eget hus før vi fusionerede. Reelt har vi diskuteret en fusion i næsten tre år, og den giver utrolig god mening. Vi har begge sørget for at få orden på økonomien, fusionen er gået meget lettere end vi selv havde forestillet os, og vi har kunnet høste økonomiske fordele gennem synergier. Derfor håber vi nu på ketchup-effekten.”
Forklaringen på I.B. & Cos genvordigheder er de klassiske. Eksisterende kunder købte mindre, new bizz døde ud og man stod med en organisation, der var gearet til noget andet.
Bo Jensen erkender da også, at tiden har været hård for bureauet.
“Nu havde vi heldigvis nogle koncernforbundne selskaber, der gik væsentlig bedre – ellers havde det været virkelig hårdt,” siger Bo Jensen.
Nøgletal for I.B. & Co
- Bruttoavance 15,2 mio. kr.
- Bruttoavance pr. medarbejder 738.095 kr. +3,3 pct.
- Lønandel 67,1 (65,9)
- Resultat af primær drift -3,654 mio. kr. -63,8 pct.