Bureaufolk kom på doping ved kæmpe festival

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

SXSW viser de nye og kommende teknologiske landvindinger – og giver deltagerne, inkl. en større gruppe danskere, fem dage på mentale steroider i Lance Armstrongs hjemby, Austin.

Med flere end 1.000 foredrag på 5 dage, og op mod 50 foredrag ad gangen, kræver det overblik og ører-spidset-til og tungen-lige-i-munden at følge med i konferencen South by Southwest, SXSW, i Austin, Texas.

Dertil kommer, at konferencen dækker de allernyeste projekter og senest tænkte tanker inden for Interactive – altså udelukkende nye landvindinger – og det forvandler det ifølge Torben Vejen og Tomas Gorrissen fra Responsive til “fem  dage på mentale-steroider, hvilket vel er en passende metafor, når vi befinder os i Lance Armstrongs hjemby.”

Og festivalen kan roligt kaldes for præstationsfremmende:

”Det her er ikke kommunikation, men det udstikker rammerne og mulighederne for vores ageren med IT. Og det er bestemt vigtigt for kommunikatører at kende de muligheder, teknologien stiller til rådighed, og samtidig få en fornemmelse af, hvad teknologien kan bruges til,” siger Tomas Gorrissen.

SXSW samler op mod 50.000 deltagere hvert år i marts. Lidt snyd, måske, for det er reelt tale om tre festivaler, der lapper ind over hinanden: Film, Music og Interactive.

Blandt Interactives over 20.000 deltagere var en gruppe på op mod 100 danskere.

”Interactive handler om den teknologi, der vil omgive os – og blive en del af vores hverdag – fremadrettet. Det var her, både Twitter og Foursquare i sin tid blev lanceret. Og blandt talerne har kunnet ses Al Gore, Bill Gates og den ansvarlige for Googles udviklingsprocesser,” siger Tomas Gorrissen

Med de mange foredrag og indtryk var det således ikke kun hyggeligt at mødes med de øvrige danskere, men også noget nær en nødvendighed for at formidle SXSW-indtryk og spotte tendenser.”

Tomas Gorrissen nævner to centrale af slagsen (flere kan spottes på Responsives side på Facebook):

Big Data – nu med muligheder – på SXSW blev der sidste år talt meget om Big Data. Nu er denne snak afløst af: Hvordan anvendes disse data? Altså en diskussion om muligheder, uden at fjerne fokus på, at adgangen til data driver værdi. Den virkelige værdi for sociale medier er de data, som deres brugeres interaktioner skaber med dem.

Dermed er det ikke den sociale interaktion, der er afgørende, men de data, denne sociale interaktion efterlader.  Og de muligheder for empowering af brugerne, som disse data giver mulighed for. Diskussionen går nu på at kunne opsamle, lagre – og ikke mindst at anvende disse data til fremadrettet at servicere brugerne, så de kan træffe de rigtige beslutninger. Hvilket hænger sammen med næste punkt:

Post-pc æraen – pc’en, som vi kender den, vil ligesom faxen blive et komma i historien. Verden går mod devices, som vi ikke bemærker, at vi anvender. Og mod tjenester, der hjælper dig til at træffe bedre beslutninger, uden at du behøver at aktivere dem:

* Du skal til et møde ude i byen. Din mobiltelefon registrerer, hvor du befinder dig, men også, at hvis du skal nå frem til den tid, mødet begynder, så skal du køre i ekstra god tid, fordi der er sket et færdselsuheld på vejen.

* På vej ind i en ny by: Det er længe siden, du har spist – og baseret på din hiditidige adfærd vil du modtage informationer om restauranter, barer eller områder, der vil falde i din smag.

Dette var scenarierne fra både Google, Foursquare og ikke mindst Wolfram Alpha – søgemaskinen, der adskiller sig fra Google ved ikke blot at finde det svar, der er tilgængeligt på nettet, men forsøger udfra alle tilgængelige data at fremstille netop det svar, Wolfram tror, du har brug for.

Når pc’en forsvinder, vil de devices, der skal betjene os, fremover være tilstede uden at virke forstyrrende på vores handlinger. Og uden at behøve input, som bogstaver, der skrives ind på et tastatur.

Google glasses er et eksempel på dette. Her taler du til dine briller og modtager løbende informationer på en måde, der ikke er forstyrrende på din interaktion med andre mennesker.

Så når du om et par år quizzer med nogen, så tjek lige deres briller, for der er måske en skærm på indersiden. Brillestellet kan i øvrigt oplyse dig, hvordan du f.eks. udtaler svære ord på fremmedsprog, eller læse artikler højt for dig.