Bureaugruppe voksede med 18 mio kr. på toppen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Bundlinjen fulgte dog ikke med, og det er lidt skuffende, siger Albert Funder, bestyrelsesformand for Spring Family, der indeholder Zupa, Zite og Spring Production. De internationale investeringer fortsætter især på det britiske marked.

Spring Family, der i BureauTrends 2024 blev opgjort til at være Danmarks største reklamebureaugruppe, viser i det netop offentliggjorte regnskab, en omsætningsstigning på 18,8 mio. kr.

Selvom bundlinjen ikke fulgte med, er selskabets partnere samlet set tilfredse med året, siger Albert Funder, bestyrelsesformand for Spring Family, der er moderselskabet bag bureauerne Zupa, Zite og Spring Production:

“Vi havde håbet på en endnu større vækst, men markedet taget i betragtning kan vi ikke klage. Vi har haft en omsætningsvækst på ca. 6,5 pct – og vores estimater siger, at det er betydeligt bedre end markedet.”

Ifølge BureauTrends 2024 havde bureaumarkedet i 2023 en vækst på 0,5 pct., mod hhv. 13 pct. i 2022 og 15 pct. i 2021.

“Men selvom vi har gjort det bedre end markedet på top-linjen, rammer vi kun et resultat før skat på 16,6 mio. kr.,” siger Albert Funder og fortsætter:

” Det er i sig selv lidt skuffende, og kan overvejende tilskrives omstillingsomkostninger pga. markedsudviklingen, samt at vi har valgt at bibeholde vores omsætningsfremmende investeringer på trods af markedsudviklingen.

Partner og CEO for Spring Production, Lars Bo Hansen, uddyber:

“Vi har ikke skruet ned for vores internationale ambitioner. Vi forventer, at størstedelen af væksten i Spring Production vil komme fra det britiske marked. Derfor har vi i år investeret markant i udviklingen af dette marked og planlægger at fortsætte investeringerne i 2024/25, selvom markedet på kort sigt kan være en smule uforudsigeligt.”

Hos Zupa har man brugt det forgangne år at omstille sig fra at være et full-service bureau til at blive et full-funnel brandbureau, lyder det fra partner og CEO, Mogens Kristensen:

“I en verden af specialister er der behov for et bureau, der tager sig af det store billede, og som kan skabe både ROMI (return on marketing investment, red.) og levere branddefinerende øjeblikke på tværs af hele kunderejsen. Det kræver af os som bureau, at vi arbejder mindre i siloer og i stedet placerer brandet i centrum af vores organisation og vores arbejdsmetoder.”

I Spring Family forventer man, at markedet også i det kommende år vil være mindre forudsigeligt – men at man på trods af dette, fortsat vil se en solid vækst:

“Vi går ind i det nye regnskabsår med en ambition om at styrke positionen for de enkelte forretningsenheder yderligere, og at dette vil sikre en sund balance mellem vækst og profitabilitet,” siger Albert Funder.

Nøgletal for Spring Family

  • Bruttoavance 250,247 mio. kr. +3,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 553.644 kr. +2,3 pct.
  • Lønandel 72,8 (72,2)
  • Resultat før skat +16,583 mio. kr. -26,4 pct.