Bureaukøb med ambitiøst mål: Vil være nr. 1 i Norden

Peter Engholm
25@mail.dk

Havas Media har købt det største uafhængige mediabureau i Sverige. Her har den adm. direktør et vækstmål af de mere friske – at blive etter i Norden.

Sverige er blevet et uafhængigt mediabureau fattigere, og de tre stiftere af Bizkit Wisely er blevet en del mio. kr. rigere.

Et noget mere interessant aspekt i den internationale kæde Havas Medias køb af bureauet er imidlertid dét mål, som Bizkit Wiselys adm. direktør og medstifter, Johan Eidmann, nu er ude med i bl.a. Dagens Media: At blive ”etta i Norden”.

Dette kan i sig selv anses for at være et friskt mål. Og når man så tager med i betragtningen, at Bizkit Wisely har 45 medarbejdere og – alene sammenlignet med de internationale mediabureauer i Danmark – er oppe imod bureauer med flere hundrede ansatte, så er erklæringen mildt sagt ambitiøs.

En erklæring, der også lægger op til vækst i nabolandene.

”Bizkit Wisely er jo en hybrid – et digitalt mediabureau, og vi har det held, at det er gået rigtig godt i mange år i først og fremmest Sverige. Derfor vil vi gerne give de øvrige lande i Norden mulighed for at få en bid af vores produkt,” siger Johan Eidmann i en pressemeddelelse.

Havas Media, der køber 60 pct. af Bizkit Wisely, har hidtil ikke haft eget kontor i Sverige. Men har i 10 år haft et fast samarbejde med netop Bizkit Wisely.

Og 10 år er netop det tidsrum, som Havas Media har eksisteret i Danmark. Her har bureauets adm. direktør, Johnny Twile, denne kommentar til erklæringen om at ville være Nordens nr. 1:

”Bizkit Wisely har altid været klassens frække dreng. Vi kender dem fra vores samarbejde, og deres friskhed og ambitioner må de helt bestemt godt tage med ind i gruppen. Og nr. 1 i Norden … det vil jeg da også gerne være. Men hvis jeg kaster et blik på Group M, Dentsu Aegis Network og OMG – alene i Danmark – så er der immervæk et stykke vej endnu … også selv om vi i Danmark har haft fin fremgang.”

Johnny Twile forventer, at Havas’ køb af Bizkit Wisely ikke får den store indflydelse på Havas Media Danmark.

”Den væsentlige styrkelse skal ses i nordisk lys – på et mere formelt plan i større nordiske pitches, hvor annoncørerne lægger vægt på, at man er en fast, sammentømret enhed og ikke kun – som vi har haft hidtil – et samarbejde mellem bureauerne,” siger Johnny Twile.

Havas Medias betaling for de 60 pct. af Bizkit Wisely er ikke offentligt kendt, så Resume må forlade sig på kilder, der beretter om en todelt løsning. Anden del afhænger af de kommende års resultat. Hvis alt går godt, lander slutprisen på 65-100 mio. kr., erfarer Resume.