Af Peter Engholm 25@mail.dk

PFA samler sine markedsføringsbudgetter – og bureausamarbejder. Yellow er ude, mens Kunde er i finalen med tre andre bureauer.

“Vi samler vores budgetter til ét bureau. Med et centralt bureau sikrer vi bedst muligt en god, integreret – og tværmediel – tilgang til markedet. Vi søger et bureau med solide strategiske og kreative kompetencer, så vi kan få en endnu stærkere brandposition”, siger Søren P. Espersen, underdirektør i PFA Pension med ansvar for kommunikation og markedsføring.

PFA har haft Kunde & Co som leadbureau siden 2002, mens den mere operationelt betonede del hidtil har været håndteret af Yellow.

Kunde & Co var for nylig i en lignende situation, da en kunde gennem flere år, forsikringsselskabet Codan, ønskede at samle sine bureausamarbejder på nordisk plan. Her blev der afholdt en bureaukonkurrence, hvor Kunde ikke nåede finalen. Denne gang står man stærkere.

PFA talte med 11 bureauer om en konkurrence, og den var 10 af dem interesserede i. Heraf er 4 gået i finalen: Kunde & Co, Bates Y&R, Umwelt og DDB.

“Principielt er bureauerne ligestillede, men Kunde & Co har gode forudsætninger qua seks års fremragende samarbejde. Omvendt kan de også godt mærke, at de er i konkurrence med tre stærke bureauer. Kunde og DDB er de store, men vi finder, at både Bates og Umwelt har meget at byde på i denne forbindelse,” siger Søren P. Espersen.

Det koncentrerede bureausamarbejde bliver optakten til en offensiv, som pensionsselskabet lancerer næste år.

“Vi baserer os på den kommunikations- og brandingplatform, der blev skabt i 2002, og vi er omtrent midtvejs i den proces. Men vi ønsker et ryk i 2009, for det er vigtigt at forny sig – når blot det sker inden for rammerne. Vi skal ikke finde på nyt hvert andet år. Overraskende mange inden for den finansielle sektor har over en 5-6 årig periode haft forskellige udtryk, men vores kerne vil være den samme mange år endnu – og det er, at vi skaber værdi for kunden. Vi er det kundeejede alternativ, der kan levere ekstra, fordi ingen andre skal tjene penge på os. Dét er omdrejningspunktet, og bliver det i endnu højere grad fremover,” siger Søren P. Espersen.

Bureaukonkurrencen afgøres efter sommerferien.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club