Af Peter Engholm 25@mail.dk

På fredag lancerer Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity et udbud om at brande hovedstaden internationalt. Budgettet har i princippet ingen øvre grænse.

“Konkurrencen har et stort potentiale for bureauerne: Opgaven er sindsygt spændende, resultatet bliver præsenteret for Danmarks største viksomheder, og hvis konceptet er godt, så udvikler budgettet sig derefter. Jo flere der bakker om brandingen af København, desto større bliver budgettet,” siger Ole Andersen, der er salgs- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.

Sammen med Copenhagen Capacity lancerer man på fredag et EU-udbud om at brande København – en opgave, der er internationalt inspireret.

“Amsterdam og Stockholm har – med hhv. “I AMsterdam” og “Capital of Scandinavia” – haft stor succes med at finde deres brandværdi og udnytte den. København vokser, hvad angår turisme og erhvervsinvesteringer, ikke hurtigt nok. Vi taber markedsandelse, og derfor udskriver vi en bureaukonkurrence, hvis opgave er at styrke København som brand – og levere et koncept, der gør det oplagt for virksomhederne at implementere”, siger Ole Andersen.

Paraply-elementet er imidlertid ikke noget, der bør tages let, for dels er der mange forskellige opfattelser af det nuværende København-brand, dels mange forskellige indfaldsvinkler til at brande sig med København; f.eks. at sælge flybilletter, overnatninger eller tiltrække specialister.

“Vi er på udkig efter et bureau, der har erfaring i at udvikle og implementere brands – og koge essensen ned til, hvad København ville sige, hvis byen kunne tale. Samtidig skal konceptet bruges som en fondraiser, altså udvikle værktøjer, som virksomhederne – offentlige og private – kan bruge efterfølgende”, siger Ole Andersen.

Andre offentlige udbud er blevet kritiseret for rigidt at se på timeprisen …

“I udbudskriterier er pris altid en faktor, men ikke afgørende for os: Vi ser på value-for-money, uden at der skal gå ta’-selv-bord i den. Opstartsbudgettet er halvanden million, og det er ambitionen at kunne holde et egentligt brandingsekretariat kørende med et årligt budget på op mod fem mio. kr. Vi har allerede holdt de første møder og søger at skabe et netværk af virksomheder, der vil implementere de kommende branding i deres markedsføring. Det bliver så at sige et BtC-produkt, der skal sælges ind via BtB”, siger Ole Andersen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club