Bureaukonkurrence om stort nyt spil-budget

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Liberaliseringen af spilmarkedet giver færre, men stærkere udbydere – og dermed nye kunder til bureauerne. Første store udbyder er ved at vælge et dansk reklamebureau.

Markedsførings-musklerne vil i stort omfang blive flexet, og fårene skilt fra bukkene, når det liberaliserede danske spillemarked træder i kraft om få måneder. Det forventes, at ca. 100 aktører på markedet bliver reduceret til 25, når selskaberne skal søge licens og betale 20 pct. af deres omsætning i afgift til staten. 

Med denne koncentration kan der åbne sig et helt nyt marked – et officielt marked, vel at mærke – for bureauerne. Personer med branche-indsigt vurderer over for Bureaubiz, at de selskaber, der satser seriøst på det danske spil-marked, vil komme til at arbejde med marketingbudgetter på min. 20 mio. kr. – som landet ligger lige nu.

Og en åbenlyst seriøs spiler er Betsafe, der allerede i marts markerede sin tilstedeværelse, da man blev ny med-sponsor for den danske Superliga i fodbold. Liberaliseringen af det danske spilmarked lod imidlertid vente på sig, så selskabet har i godt seks måneder kørt med håndbremsen trukket.

Med en EU-afgørelse i sidste uge kan Betsafe nu – med en kommende dansk licens – agere frit. Også i forhold til danske bureauer.

“Vi har de seneste år brugt Face Media – et mindre mediabureau, der viser stor interesse for vores aktiviteter, og vi er glade for relationen. Vi har kørt en række pan-nordiske kampagner, bl.a. med en Victoria Silvstedt – reklamefilm, som et svensk bureau står bag. Men med en dansk licens og med sponsoratet af både Superligaen og 1. division er det imidlertid mest logisk at bruge et dansk reklamebureau,” siger Richardt Funch, der er landechef for Betsafe i Danmark.

Han oplyser, at selskabet har været i dialog med flere bureauer – og at man nu er klar til at tage hul på en egentlig finale mellem to bureauer.

“Vores plan er relativt omfattende, for vi taler bl.a. om et tre-årigt sponsorat, der skal aktiveres. Og vi kommer til at intensivere vores markedsføring op til forårssæsonen i både Superligaen og Betsafe-ligaen, som 1. division skifter navn til. Vi har store ambitioner i Danmark, hvilket vores markedsføring også vil afspejle,” siger Richardt Funch.

Den kommende åbenhed vil givetvis også ses i de enkelte selskaber, der hidtil ikke – for nu at blive i jargonen – har spillet med åbne kort, når det gælder kontakt-information. Uden at det dog har forhindret bureauerne i at udføre projekter for selskaberne. Således har eksempelvis Carat tidligere kørt tv for Partypoker, og Suzumuchi har stået for forårets kampagne – med operasangeren – for Unibet.