Bureaukonkurrence om Toms

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Konkurrencen gælder budgettet for Toms-mærket, der håndteres af Partners.

Toms har sat gang i en konkurrence om budgettet for Toms-mærket. Så meget vil adm. dir. Jesper Møller godt bekræfte. Han understreger samtidig, at det gælder Toms-mærket – og altså ikke budgettet for Anthon Berg.

Men så er meddelsomheden også slut. Han vil ikke fortælle hvem og hvor mange bureauer der deltager eller hvad konditionerne for konkurrencen er.

Dermed står det uklart, om det syv år gamle Familien Tomsen univers synger på sidste vers.

Universet blev skabt af Wibroe, Duckert & Partners, som i slutningen af 2001vandt en bureaukonkurrence, og dermed overtog budgettet fra Kunde & Co.

Familien Tomsen brød med al brandinglærdom ved at slå markedsføringen af en række forskellige mærker sammen i et og samme univers.

Grundfilosofien var, at ingen af mærkerne var store nok til at bære et budget, der var stort nok til at give den nødvendige synlighed.

Det forlyder, at 4-5 bureauer er involveret, og at Partners er med i konkurrencen, hvilket er usædvanligt, fordi bureauet ikke er kendt for at ville kæmpe om budgetter, man allerede håndterer.

Forklaringen kan dog være, at bureauet er med gennem et oplæg, som man ifølge forlydender har givet Toms, som dog har valgt at få det udfordret.

Anthon Berg budgettet håndteres af DDB, og her blev der sidste år lanceret en ny kommunikation.