Bureaukontrollanter har mistet sin danske organisation

Peter Engholm
25@mail.dk

Det er usikkert, om Media Path/Billetts flytter ind i Huset Markedsføring – blandt andet fordi auditeringsfirmaet nu er uden medarbejdere i Danmark.

I sidste uge beskrev vi, at samarbejdet mellem Media Path/Billetts og Dansk Annoncørforening ikke bare fortsætter efter fusionen mellem annoncørforeningen og Huset Markedsføring – men også at auditeringsfirmaet rent fysisk flytter med, når annoncørerne flytter ind hos Huset Markedsføring.

Det er der nu sået tvivl om. Af flere årsager.

Dels har Kim Olesen, adm. direktør i Media Path/Billetts opsagt sin stilling. Det sker af personlige årsager på grund af “en alvorlig familiær situation”, fortæller han til Mediawatch.

Dermed er der ingen dansk ledelse i Media Path/Billetts – ja, faktisk slet ingen danske medarbejdere. Før sommerferien stoppede Peter G. Jørgensen som partner i den danske del af auditeringsfirmaet for at blive marketingdirektør i Telenor. Således styres Media Path/Billetts nu fra Sverige.

Herudover har adm. direktør i Huset Markedsføring, Thomas Ladefoged, i en mail til landets mediabureau-direktører skrevet, at det aldrig har været på tale, at Media Path/Billetts kommer til at flytte ind hos – eller at skulle blive integreret i – Huset Markedsføring.

Helt så kategorisk er man dog ikke hos Huset Markedsførings fusionspartner, Dansk Annoncørforening, der holder alle muligheder åbne. Her siger foreningens direktør, Otto B. Christiansen:

“Vi har en kontrakt med Media Path/Billetts, der beskriver samarbejdet – et samarbejde, der fortsætter uanset om vi bor sammen eller ej. Lige nu er der ingen danske medarbejdere i Media Path/Billetts, og jeg skal derfor have møde med den svenskerne i morgen for at få afklaret situationen. Hvis de f.eks. vælger at køre firmaet fra Sverige, så skal de jo ikke bo i Danmark – og møderne kan de så holde hos os.”

Otto B. Christiansen opfordrer både annoncører og media- og reklamebureauer til at fokusere på de 95 pct., man er enige om – ikke de 5 pct., man er uenige om. Også selv om han er klar over, at sagen om Media Path/Billetts næppe vil være den sidste knast, der skal slibes ned.

“Det bliver også en stor kommunikationsopgave, når to fusionsparter skal finde hinanden. Vi vil sikkert opleve 3-4 sager mere, hvor kanterne skal slibes af,” siger Otto B. Christiansen.